NUUK er navnet på det nye flaskekonseptet som skal trekke tankene mot vikinger og isformasjoner i fjorden rundt hovedstaden på Grønland.Den frosne logoen på flaskene er tett knyttet til merkevarens identitet, men flaskene er også laget i klar 100 prosent resirkulert rPET.
Flaskene på 500 ml viser vannet de inneholder, og den asymmetriske fasongen får flasken til å stå frem i hyllene.
– Isfasongen i bunnen på flaskene forsterker strukturen og gir et inntrykk av at flasken dukker opp fra isen, sier Laurent Lepoitevin, emballasjedesigner i Sidel.
– I tråd med sin opprinnelse forestiller flaskebunnen en isbre og er utviklet med Sidels Base Over Stroke System (BOSS). Den mekaniske formingen skjer i formblåsingsprosessen som optimerer materialdistribusjonen i den ferdige flaskebunnen,
Blåseprosessen forbruker minimalt med material, og den brede skrukorken er formet som is og har blå farge. Skrukorken er festet til flasken og innfrir dermed miljøkrav og kommende regler.
Designen på etikettene skal være inspirert av vikingkunst, nærmere bestemt Borre-stil. Logoen symboliserer en snøkrystall kombinert med det norrøne tegnet «Vegvisir», som man tror vikingene brukte både som kompass og beskyttelse.
Andre etiketter viser viktige symboler som drakkarskip, tohodede fiskehaler, arktisk rev og isbjørn.