Med mer enn 400.000 ferskvarer og bearbeidete produkter, blir SIAL Paris 2016 en enorm arena for alle som søker inspirasjon i matvarebransjen.
Hit kommer blant andre stjernekokker fra Shanghai til Jakarta, fra Abu Dhabi og Paris, for å finne nye smaker, farger og teksturer – alt de trenger for å nære sin egen kreativitet.
Verden største matmesse
-SIAL er verdens største matmesse og gjør det enkelt å finne inspirasjon, sier SIAL gruppens administrerende direktør, Nicolas Trentesaux.
– Med 7.000 utstillere og tallrike områder for demonstrasjoner og konferanser, blir det rettet søkelys på alt, fra ingredienser og produkter, til helsetrender, organiske og eksotiske produkter og digitale matvarer
SIAL Paris – redskap for alle verdens kokker
Restaurantbransjen står i sentrum, ikke minst takket være den franske stjernekokken Joël Robuchon. Han er den chèf-en som har fått flest Michelin-stjerner i verden (26 i alt) og har vunnet en rekke andre prestisjefylte priser.
I år sitter Joël Robuchon i juryen for SIAL Innovation Awards. I tillegg vil han utarbeide en restaurant-kurv med de mest utsøkte produktene fra utstillerne i sitt eget navn.
Omfattende program
SIALs messeprogram omfatter mange spesial-arrangementer og opplegg, blant andre:
* Rungis International Market er verdens største ferskvaremarked, som gjennom en samarbeidsavtale med SIAL vil levere kvalitetsprodukter til kjøkkensjefene for deres kulinariske kreasjoner.
* SIAL OFF ble lansert i 2012, og er et opplegg som gir både besøkende og utstillere en sjelden anledning til oppdagelsesreiser i Paris’ restaurantverden. Et eget hefte med utvalgte gourmet-adresser sikrer deltakerne gunstige tilbud.
* For første gang blir det delt ut en New Talents of Gastronomy pris. Det skjer gjennom en konkurranse for kokker, sommelier og restaurantpersonale fra hele Frankrike. Konkurransen gir de besøkende et bredt bilde av fremtidens gastronomi.
* La Cuisine og VIP-restauranten på SIAL mottar elever fra FERRANFI i Paris, en skole som sikrer videreutviklingen av Frankrikes stolte gastronomiske tradisjoner. Studentene får assistere Michelin-kokkene i løpet av de fem messe-dagene, og vil forberede frokost i restauranten.
SIAL tar pulsen på restaurant-verdenen
Restaurant-næringen må være i stadig utvikling for å møte de stadig mer komplekse forventningene til sine gjester verden rundt.
-Næringen kan sammenlignes med et permanent laboratorium, der trender som påvirker hele bransjen blir skapt og videreutviklet, sier Anne Claire Paré, grunnlegger av Bento Consulting.
Kreativiteten blant kjøkkensjefer som reiser mye, samt interaksjonen mellom restauranteiere og deres stadig mer krevende klientell, utgjør en kraftig cocktail som skaper rik grobunn for nye innovasjoner.
Årets viktigste trender:
1. Fokus på helse. I år har det å være bevisst på hva man spiser fått status både som personlig programerklæring og uttrykk for raffinement. Forbrukere understreker sin ’mat-personlighet’ ved å velge alternative leverandører, næringsrike ingredienser og ’myke’ tilberedningsmåter, inklusive rå mat. I tråd med dette er gluten-frie varer blitt etterspurt over hele verden, og vil utgjøre et marked verdt rundt 30 milliarder kroner i 2020, ifølge analytikerne. Vegetarmat har også kraftig vind i seilene, ikke minst takket være oppfinnsomme kjøkkensjefer.
2. Personlig håndverk. Ordet” håndverk” er blitt synonymt med kvalitet og luksus, etter hvert som etablerte markedsledere henter inn små underleverandører for å rette søkelys på personlig håndverk i produksjonsmetodene. På den måten skaper de både et bilde av klassiske verdier rundt produktene, samtidig som de gjenskaper regionale forbindelser og spesialiteter. Denne formen for innovasjon styrker en allerede raskt voksende trend. I Europa økte catering-markedet med 3.5 pst i 2014, og noterte seg for en samlet omsetning på når 940 milliarder kroner. Bare i Canada finnes det nå 76.297 restauranter.
3. Ekspertise på vei opp. Etter hvert som forbrukerne blir mer kresne og antall mat-etablissementer øker, er matleverandørene nødt til å utvikle nye tilbud. Skal de ha håp om å skille seg ut, er det ikke lenger nok å ha utviklet en spesialitet. I dag dreier alt seg om å beherske en ingrediens, en oppskrift eller en region. Det gjelder særlig søte matvarer, der nødvendigheten av å spise mindre har fått stadig flere til å konsentrere seg om kvalitet fremfor kvantitet. Kundene foretar kresne valg bygget på kunnskap og bevisst holdning til kvalitet. Det er forøvrig også en trend som gjelder for kaffemarkedet.
4. Levering av mat. Distribusjon og levering av matvarer utgjør i dag 16 prosent av hele det internasjonale matmarkedet og har en samlet verdi på nær 900 milliarder kroner alt i alt. Det representerer en økning i den totale omsetningsverdien på ikke mindre enn 67 pst i 2015, noe som klart viser at sektoren er i rask omstilling og utvikling.
SIAL 2016 i tall
Utstillingsareal 270.000 kvadratmeter
Mer enn 7000 utstillere
Ventet 160.000 besøkende
Mer enn 100 land blir representert
21 produktsektorer
2.500 innovasjoner