Seks vinnere av plastinnovasjonspris

PUBLISERT: 10 oktober 2017
OPPDATERT: 26 januar


5. oktober fikk seks vinnere utdelt innovasjonsprisen på 1 millioner dollar i Circular Design Challenge, som er en del av New Plastics Economy Innovation Prize.

Prisen ble delt ut av Karmenu Vella, EU-kommisjonær for miljø, maritime forhold og fisk på Our Ocean-konferanse på Malta.

Circular Design Challenge fokuserer på de 30 prosent av plastemballasjene som er for små eller for komplekse til å resirkuleres og dermed ofte havner i havet. Dette kan være sjampoposer, wraps eller kaffekopplokk.

Konkurransen var delt i tre kategorier med tre vinnere i hver:

Kategori 1: Nytenking i dagligvarehandel
Dagens supermarkeder er fulle av engangs plastemballasje som holder matvarene trygge og ferske. Ved å tenke nytt, kan innovatører unngå avfall.

  • Vinner: MIWA, Tsjekkia, for en app som lar forbrukerne bestille eksakt de matvarene de trenger, levert i gjenbrukbar emballasje fra produsent til nærmeste butikk.
  • Vinner: Algramo, en chilensk bedrift som tilbyr produkter i små beholdere til et nettverk med 1.200 lokalbutikker.

Kategori 2: Redesign av småposer
Milliarder av små plastposer (sachets) selges hvert år til personlig pleieprodukter som sjampo og matvarer som soyasaus, spesielt i utviklingsland. Småposene blir ikke gjenvunnet og havner ofte i havet.

  • Vinner: Evoware, indonesisk oppstartsselskap som designer matwraps og småposer for kaffe og krydder laget av tangbasert material som er oppløselig og kan spises.
  • Vinner: Delta, Storbritannia, som tilbyr en kompakt teknologi for servering av sauser i spiselig og komposterbare poser i restauranter.

Kategori 3: Kaffe på farten
Over 100 milliarder engangskaffekopper selges globalt hvert år. Nesten ingen av dem gjenvinnes. Det gjelder også lokkene.

  • Vinner: Cup Club, Storbritannia, som lanserer en abonnementstjeneste for gjenbrukbare kopper som kan leveres i alle deltakende butikker.
  • Vinner: TrioCup, USA, tilbyr papirkopper som er brettet på en origamilignende måte, slik behovet for plastlokk elimineres. Materialet er 100 prosent komposterbart.

– Plast i havet er et klart tegn på at systemet har brutt sammen, for det ikke var meningen at dette skulle skje, sier Dame Ellen MacArthur.

Hør mer om New Plastics Economy på Emballasjedagene 2017, der Nolwenn Foray i Ellen MacArthur Foundation stiller som foredragsholder.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David