På høstens etterlengtede emballasjemesse Scanpack i Göteborg inviteres politikere, forskere og bedriftsledere til fremtidskonferansen Scanpack Summit.

– Scanpack tar opp de viktige spørsmålene, sier Anna-Lena Friberg, forretningsansvarlig for Scanpack.
– Vi ser et stort behov i bransjen. Omstillingsspørsmålene er akutte. På Scanpack Summit gjør vi plass til de viktige spørsmålene, sier hun.
Ledende møteplass
Scanpack er den ledende møteplassen for emballasjebransjen i Nord-Europa og arrangeres 4.-7. oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Den nye satsingen Scanpack Summit gjennomføres allerede på den første dagen.
– Konferansen er resultatet av et behovsstyrt initiativ som opprinnelig kom fra våre utstillere. Det har hittil ikke vært noen arena for å diskutere strategispørsmål i bransjen, sier Anna-Lena Friberg.
Scanpack Summit blir en strategi- og fremtidskonferanse rettet mot beslutningstakere i emballasjeindustrien. Tid og sted er nøye valgt, ettersom store deler av emballasjeverdenen likevel vil være til stede i Göteborg.
– Vi ser hvor lett det oppstår polarisering og forskjellige teorier om hva som er best for fremtiden, for eksempel ved valg av materiale. Samtidig er det et ønske å kunne møtes over grensene og finne nye måter å samarbeide på når det gjelder kritiske fremtidsspørsmål som bærekraft, klimaomstilling og sirkulære løsninger, sier Anna-Lena Friberg.
Scanpack Summit skal samle interessentene

Hensikten er at Scanpack Summut skal samle forskere, politikere, emballasjeindustriens beslutningstakere, tankeledende aktører og sluttkunder
Annika Persson, forretningsutvikler i Svenska Mässan, arbeider med Scanpack Summit og mener at hensynet til bærekraftig utvikling bør dypere inn i emballasjeindustriens forretninger og utviklingsstrategier.
– Vi vil skape en hotspot som lokker merkevareeiere og store bedrifter, ikke minst de som utvikler materialene. Vi håper at forskere, politikere og næringsliv skal lytte til hverandre, sier Annika Persson.
For å få en energifylt dialog er også innovatører og andre aktører som utfordrer konvensjonelle løsninger invitert til konferansen. Megatrender forandres over tid, samtidig som forbrukerne blir mer bevegelige og kunnskapsrike og får nye preferanser og kjøpemønstre.
– Det påvirker også i høy grad emballasjeindustrien og dens lønnsomhet. På Scanpack tør vi å ta diskusjonene, også de ubehagelige. Vi trenger en balansert debatt med ulike innfallsvinkler for å komme frem til en så bra løsning som mulig, sier Annika Persson.
Emballasjeforeningen har som vanlig en egen seksjon i Hall C og en servicestand for utstillere og medlemmer som besøker messen. Mer detaljer om dette kommer senere.