Svenske Scanfill, en utvikler og produsent av emballasjematerialer, og finske Sulapac, en pioner innen biobaserte, biologisk nedbrytbare plastalternativer, har slått seg sammen for å hjelpe termoformere med å møte kundenes økende bærekraftskrav, samtidig som de opprettholder både produktkvalitet og produktivitet. Dette med et materiale basert på trekompositt.
Degrafoil Flow 1.7 fra Scanfill er laget av Sulapac Flow 1.7 trekompositt og brukes i termoformingsmaskiner som et direkte alternativ til konvensjonelle plastemballasjematerialer. Sulapac Flow 1.7 kombinerer funksjonaliteten til plast med fordelene ved fibermaterialer. Den er sertifisert industrielt komposterbar og kan, takket være sitt høye biobaserte innhold, redusere emballasjens karbonavtrykk betydelig sammenlignet med tradisjonell plast som PET.
Sluttprodukter laget av Flow 1.7 har en glatt, fiberlignende overflate som er tydelig forskjellig fra konvensjonell plast. Fargevalgene er nesten ubegrensede. Når det gjelder ripebestandighet og holdbarhet, er Degrafoil Flow 1.7 sammenlignbar med tradisjonell plast.
– Kundene setter pris på Flow 1.7 for dens kompromissløse egenskaper, oppsummerer Niklas Linde, salgsrepresentant hos Scanfill.
Rimelig bærekraft møter enkel bearbeiding og jevn kvalitet
Jevn kvalitet og enkel bearbeiding under termoforming har vært avgjørende egenskaper for det nye materialet, og noe som skiller Sulapac Flow fra konkurrentene.
– Vi har lenge ønsket å inkludere et komposterbart alternativ i sortimentet vårt, men det var først med Sulapac Flow 1.7 at vi klarte å oppfylle våre kvalitetskrav. Med Degrafoil Flow 1.7 kan kundene våre møte merkevareeieres økende krav til fornybart innhold og et redusert karbonavtrykk, uten å måtte gjøre noen endringer i produksjonen sin, sier Karl Banke, bærekraftspesialist og teknisk support hos Scanfill.
– Sulapac streber alltid etter å gjøre bærekraft til et enkelt valg. På denne måten kan vi sikre at våre innovasjoner spres bredt og utgjør en reell forskjell. Sammen med Scanfill, som har en bred kundebase og sterk salgskapasitet i hele Europa, kan vi akselerere veien mot det målet, forklarer Juho Luukkanen, salgssjef hos Sulapac.