
Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Trykkbransjen har et stort behov for et generasjonsskifte. Men å finne nye arbeidere er en utfordring.
Hvis man har perspektivet om at unge mennesker er late med urimelige forventninger, og samtidig ser på bedrifter som for tradisjonelle og uvillige til å endre seg, kan det virke som om de ikke passer sammen når det gjelder krav og hva de kan tilby hverandre, sier Sarah Schumacher under Print Matters-konferansen i Zürich.
– Jeg ønsker å gi ulike perspektiver på hvordan man kan tiltrekke seg den yngre generasjonen på en mer opportunistisk måte, spesielt til trykkeribransjen.
Da jeg kom hjem og fortalte folk at jeg var verdensmester i minigolf, lo de av meg.
Golfmester
Sarah Schumacher vant Integrafs «Young Talent Award» i 2025 og har også vunnet fire europamesterskaps- og verdensmesterskapsgull i banegolf – også kalt minigolf.
Hun har også grunnlagt sitt eget selskap hvor hun jobber som foreleser og teambuilding-coach. Der hjelper hun trykkerier med å skape fremtidsrettede team og tiltrekke nye generasjoner til bransjen.
Sarah Schumacher studerte trykkteknologi ved Medieuniversitetet i Stuttgart. Hun tok en bachelorgrad i trykt medieteknologi og fullførte masteroppgaven sin ved Tetra Pak i Lund.
Men før utdanningen hadde hun ingen kunnskap om trykkeribransjen.
En stor utfordring for trykkeribransjen er at unge mennesker ofte ikke kjenner til alle mulighetene som finnes, ifølge Sara Schumacher.
– Da professoren vår presenterte hva trykkeribransjen har å tilby, ble jeg fullstendig grepet, jeg ble imponert. Studentene fortalte meg om bedriftene de hadde besøkt og prosjektene og samarbeidene de hadde jobbet med. Jeg følte «wow, slik ser fremtiden ut. Jeg vil være en del av vinnerlaget.» Entusiasmen var virkelig smittende. Det inspirerte meg til å søke på programmet.

«Å kommunisere entusiasme»
Hvordan trykkeribransjen kommuniserer for å rekruttere unge mennesker er viktig, forklarer Sarah Schumacher.
– Når du vil tiltrekke unge mennesker til bransjen, tenk på hvordan du kommuniserer. Fremhev de positive sidene. Kommuniser den entusiasmen, for når den kommer innenfra, vil du også kunne tenne den gnisten hos andre.
Hun trekker en parallell til da hun ble verdensmester i minigolf.
– Da jeg kom hjem og fortalte folk at jeg var verdensmester i minigolf, lo de av meg. Jeg følte meg veldig usikker da de sa at de også kunne bli verdensmester i minigolf, og at det ikke var noe spesielt. Og jeg trodde på det. Helt til jeg endret perspektiv.
Hun begynte å tenke på alt arbeidet hun hadde lagt ned og hvor mange som spiller minigolf, uten å være verdensmestere.
– Det krever innsats, riktig mentalitet og disiplin. Og det var akkurat det jeg begynte å kommunisere. Jeg begynte å forklare dem hva det egentlig handler om, og i 2022 representerte jeg minigolfsporten på Youth World Festival i Bangkok. Vet du hva, slike muligheter oppstår når du formidler entusiasmen du har for bransjen din. Gjør det selv om det er problemer. Og fokusér på hva som går bra i bransjen.
Klarhet i hva som etterspørres
Bedrifter må være tydelige på hvilke egenskaper og ferdigheter de ser etter. Unge mennesker har ofte de egenskapene bedriftene ser etter – det handler bare om å kommunisere, skape dialog og bygge relasjoner.
Der fremhever hun samarbeid mellom universiteter og bedrifter som en veldig viktig del.
– Det var da jeg skrev bacheloroppgaven min ved Tetra Pak i Lund at jeg fikk noen av de absolutt beste mulighetene. Men også, for dere i industrien, er det så verdifullt å ha partnerskap med universiteter, fordi studentene er ivrige etter å lære. Man må bygge relasjoner med universitetene og professorene fordi det også er de som fremmer denne typen muligheter.
Hun mener det er et stort potensial i å bygge slike relasjoner, ikke bare på universitetsnivå, men også i mindre, mer regionale selskaper.
– Men også slike ideer fra de virkelig unge menneskene som kommer etter neste generasjon.