Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

PUBLISERT: 26 juni 2025
OPPDATERT: 26 juni
Sarah Schumacher, VM-gullmedaljevinner, utdannet innen trykkteknologi og selvstendig næringsdrivende.

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.

Trykkbransjen har et stort behov for et generasjonsskifte. Men å finne nye arbeidere er en utfordring.

Hvis man har perspektivet om at unge mennesker er late med urimelige forventninger, og samtidig ser på bedrifter som for tradisjonelle og uvillige til å endre seg, kan det virke som om de ikke passer sammen når det gjelder krav og hva de kan tilby hverandre, sier Sarah Schumacher under Print Matters-konferansen i Zürich.

– Jeg ønsker å gi ulike perspektiver på hvordan man kan tiltrekke seg den yngre generasjonen på en mer opportunistisk måte, spesielt til trykkeribransjen.

Da jeg kom hjem og fortalte folk at jeg var verdensmester i minigolf, lo de av meg.

Golfmester

Sarah Schumacher vant Integrafs «Young Talent Award» i 2025 og har også vunnet fire europamesterskaps- og verdensmesterskapsgull i banegolf – også kalt minigolf.

Hun har også grunnlagt sitt eget selskap hvor hun jobber som foreleser og teambuilding-coach. Der hjelper hun trykkerier med å skape fremtidsrettede team og tiltrekke nye generasjoner til bransjen.

Sarah Schumacher studerte trykkteknologi ved Medieuniversitetet i Stuttgart. Hun tok en bachelorgrad i trykt medieteknologi og fullførte masteroppgaven sin ved Tetra Pak i Lund.

Men før utdanningen hadde hun ingen kunnskap om trykkeribransjen.

En stor utfordring for trykkeribransjen er at unge mennesker ofte ikke kjenner til alle mulighetene som finnes, ifølge Sara Schumacher.

– Da professoren vår presenterte hva trykkeribransjen har å tilby, ble jeg fullstendig grepet, jeg ble imponert. Studentene fortalte meg om bedriftene de hadde besøkt og prosjektene og samarbeidene de hadde jobbet med. Jeg følte «wow, slik ser fremtiden ut. Jeg vil være en del av vinnerlaget.» Entusiasmen var virkelig smittende. Det inspirerte meg til å søke på programmet.

«Det var da jeg skrev bacheloroppgaven min hos Tetra Pak i Lund at jeg fikk noen av de absolutt beste mulighetene,» sier Sarah Schumacher.
«Å kommunisere entusiasme»

Hvordan trykkeribransjen kommuniserer for å rekruttere unge mennesker er viktig, forklarer Sarah Schumacher.

– Når du vil tiltrekke unge mennesker til bransjen, tenk på hvordan du kommuniserer. Fremhev de positive sidene. Kommuniser den entusiasmen, for når den kommer innenfra, vil du også kunne tenne den gnisten hos andre.

Hun trekker en parallell til da hun ble verdensmester i minigolf.

– Da jeg kom hjem og fortalte folk at jeg var verdensmester i minigolf, lo de av meg. Jeg følte meg veldig usikker da de sa at de også kunne bli verdensmester i minigolf, og at det ikke var noe spesielt. Og jeg trodde på det. Helt til jeg endret perspektiv.

Hun begynte å tenke på alt arbeidet hun hadde lagt ned og hvor mange som spiller minigolf, uten å være verdensmestere.

– Det krever innsats, riktig mentalitet og disiplin. Og det var akkurat det jeg begynte å kommunisere. Jeg begynte å forklare dem hva det egentlig handler om, og i 2022 representerte jeg minigolfsporten på Youth World Festival i Bangkok. Vet du hva, slike muligheter oppstår når du formidler entusiasmen du har for bransjen din. Gjør det selv om det er problemer. Og fokusér på hva som går bra i bransjen.

Klarhet i hva som etterspørres

Bedrifter må være tydelige på hvilke egenskaper og ferdigheter de ser etter. Unge mennesker har ofte de egenskapene bedriftene ser etter – det handler bare om å kommunisere, skape dialog og bygge relasjoner.

Der fremhever hun samarbeid mellom universiteter og bedrifter som en veldig viktig del.

– Det var da jeg skrev bacheloroppgaven min ved Tetra Pak i Lund at jeg fikk noen av de absolutt beste mulighetene. Men også, for dere i industrien, er det så verdifullt å ha partnerskap med universiteter, fordi studentene er ivrige etter å lære. Man må bygge relasjoner med universitetene og professorene fordi det også er de som fremmer denne typen muligheter.

Hun mener det er et stort potensial i å bygge slike relasjoner, ikke bare på universitetsnivå, men også i mindre, mer regionale selskaper.

– Men også slike ideer fra de virkelig unge menneskene som kommer etter neste generasjon.

Siste nytt

Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Et nytt bidrag ble nylig sendt inn til Packnorth Awards' julekalenderkategori. Det er en kalender for Svensk Champagneimport, som produseres av DS Smith.
Champ-1x
Adventkalender for champagne deltar i Packnorth Award 2025

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Absolut har nå testet kombinasjonen av en papirbasert lokk og papirflaske som en del av selskapets pågående visjon om å lage en fullstendig biobasert flaske. Lokket er et samarbeid med Blue Ocean Closures (BOC).
ab-3-1x
Absolut kombinerer papirflaske med papirbasert kork

Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Nylig kunne vi fortelle om samarbeidet mellom svenske Scanfill og finske Sulapac. Det er et termoformbart materiale som inneholder tremel. Her er eksempler på innlegg for Atom Group laget av dette materialet.
Whiskeyx
Tremelbaserte innsatser gir Atom Group fordeler

Les mer

Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

Canon ønsker å få en dypere forståelse av hvor trykkeribransjen er på vei. De så utenfor bransjen og fant en rekke eksperter som ga innsikt i fremtidig forbrukeratferd, trender og sosiale endringer som vil påvirke trykte medier. Dette snakket de om på Print Matters-konferansen i Zürich.
Jennifer-Kolotzek2x
Mikromålgrupper endrer trykkbransjen

FlexLinks Mixed Palletizer ble vist frem for første gang i Europa på IPACK-IMA

Hvordan bygger man en sikker pallelast med pakker i forskjellige størrelser? Dette er et spørsmål som stilles av logistikk- og distribusjonsselskaper. FlexLink har en interessant løsning som ble vist for første gang i Europa på IPACK-IMA-messen i Milano nylig.
Valero
FlexLinks Mixed Palletizer ble vist frem for første gang i Europa på IPACK-IMA

Landa skjærer kraftig ned

Landa Digital Printing (LDP) er i ferd med å gå gjennom en smertefull effektiviseringsprosess ved å si opp over 100 ansatte av sin arbeidsstyrke på 500, skriver den israelske finansavisen Globes.
Landa_01
Landa skjærer kraftig ned

Packnews på scenen i paneldiskusjon på IPACK-IMA

På IPACK-IMA i Milano arrangerte International Packaging Press Organisation (IPPO) en panelsesjon som utforsket globale trender og teknologiske innovasjoner som former bærekraftig emballasje.
ippo-panel-v-32x
Packnews på scenen i paneldiskusjon på IPACK-IMA