Samarbeid i verdikjeden vil gi mer bærekraftig matemballasje

PUBLISERT: 27 januar 2021
OPPDATERT: 26 januar

Laurence Mott mener at hele verdikjeden for matemballasje må samarbeide for å utvikle emballasjesystemer som er virkelig bærekraftige.

Tetra Pak har lansert en ny innovasjonsmodell der samarbeid i verdikjeden skal løse matemballasjeindustriens utfordringer med bærekraft.

Den tradisjonelle driftsmodellen for en lineær verdikjede er forandret. Nye partnerskap basert på økosystemer, der hele industrien samarbeider, vokser frem.
Dette gjelder ikke bare produsenter og leverandører, men også forskningsinstitutter, universiteter og oppstartsbedrifter deltar for å forsøke å finne løsninger.

Står for 26 prosent av de globale drivhusutslippene

Ifølge ny forskning er globale verdikjeder for mat ansvarlige for 26 prosent av de globale drivhusutslippene. En tredel av all maten går tapt eller blir kastet et sted i verdikjeden, og fossilbaserte materialer må fases ut. I tillegg er det behov for betydelig forbedringer av måten emballasjen behandles på etter bruk.

Laurence Mott, Executive VP for Development and Engineering i Tetra Pak sier:

– Vi har slått oss sammen med våre strategiske partnere og papp-produsenter for å finne løsninger. Det er mulig å lage en emballasje som er fullt bærekraftig, men den må også være trygg. Og hvis den ikke kan lages i fullskala, kan du ikke minimere matsvinn og betjene en voksende befolkning. For å samle disse tre trådene trengs det et veldig sterkt samarbeid.

Aktørene i verdikjeden må samarbeide

Han sier at de miljøutfordringene verden nå står overfor krever at aktørene i verdikjeden går sammen for å utvikle emballeringsløsninger som er virkelig bærekraftige.
Ledende produsenter av papp og kartong står sammen om å takle karbonutslipp og har en ambisjon om å skape en netto karbonfri fremtid.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot