Britisk samarbeid om PP-resirkulering i lukket sløyfe

PUBLISERT: 17 juni 2022
OPPDATERT: 26 januar

Storbritannia tester resirkulering av plastemballasje i lukket sløyfe.|

SABIC har slått seg sammen med Heinz og Berry i et innovativt forsøk med gjenvinning av matemballasje i plast i lukket sløyfe i Storbritannia

Brukt fleksibel plast samles inn ifra Tesco-butikker brukes til å produsere sertifisert sirkulært polypropylen (PP) som en del av SABICs Trucircle-portefølje. Den resirkulerte plasten brukes i emballasje for Heinz Beanz Snap Pots, som er laget av 39 prosent resirkulert PP.

Ny innovasjon kreves

En industriell overgang til sirkulær økonomi krever ny innovasjon og intensivt samarbeid på tvers av verdikjeden. SABIC er en global leder i kjemisk industri og er i front på denne reisen, og dette nye eksempelet er et mange som bidrar til å akselerere forandringen. Det handler om å sikre at plastprodukter designes, brukes og resirkuleres på en mer bærekraftig måte. Forbrukerne oppmuntres til å returnere fleksibel plast til innsamlingspunkter i Tesco-butikker.

En del av den innsamlede plasten blir konvertert til resirkulert olje kalt TACOIL gjennom en termisk aerob konverteringsteknologi. SABIC bruker denne oljen til å produsere sertifisert sirkulær PP av samme kvalitet som jomfruelig råstoff.

En del av den innsamlede plasten blir konvertert til resirkulert olje kalt TACOIL gjennom en termisk aerob konverteringsteknologi. SABIC bruker denne oljen til å produsere sertifisert sirkulær PP av samme kvalitet som jomfruelig råstoff.
Produserer ny emballasje som igjen kan resirkuleres

Med pellets av disse polymerene kan Berry Global produsere ny emballasje som sendes til Heinz for fylling av Beanz Snap Pots, som igjen leveres til Tesco-butikkene. Etter bruk kan begrene og sleeves-etikettene  returneres i innsamlingspunktene i butikkene.
Samarbeidet mellom de tre aktørene inngår i Sabics Trucircle-program og selskapets satsing på drive overgangen til sirkulær økonomi for plastemballasje.

-Vi er glade for å kunne bekrefte vår rolle som en leverandør av unike sirkulære løsninger, sier Lada Kurelec, General Manager PP, PET, PS, PVC, PO & Elastomers Businesses for Petrochemicals, Sabic.

– Ved siden av knowhow om materialer har vi bidratt til å samle verdikjedepartnerne og levert viktige elementer som sertifisering og livsløpsanalyser. Alt dette hjelper til med å beskytte verdifull brukt plast mot å havne på deponi eller forbrenning.

Globalt løfte

Forsøket med gjenvinning av Snap Pots er en del av Heinz’ globale løfte om at 100 prosent av deres emballasje skal være resirkulerbar, gjenbrukbar eller komposterbar innen 2025. Jojo de Noronha, President Northern Europe at Heinz, sier:

-Vi håper at dette forsøket gir et industrielt innsyn i hva som skal til for å gjøre noe med den manglende resirkuleringen av plast i Storbritannia. Sammen kan vi utvikle emballasjeløsninger som er bra både for forbrukere og planeten.
Jean-Marc Galvez, President of Berry Global’s Consumer Packaging International Division, sier:

-Dette er et førsteklasses eksempel på innovativ fremgang for sirkulær emballasjedesign som er gjort mulig gjennom samarbeid på tvers av verdikjeden. Tilnærminger av denne typen gjør det lettere å fange opp og gjenbruke materialer som i dag ikke resirkuleres.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red