Rosa BigBags gir ryddige byggeplasser

PUBLISERT: 22 september 2022
OPPDATERT: 26 januar

Odd Arne Flatnes, Geir Inge Waage og Simon Rørtveit Berge Sag og Trelast AS.||Sten Arve Nordnes|Vivian Wee Flatnes

– BigBagene gjør at vi kan holde byggeplassen ryddig og bidrar samtidig til bedre kildesortering, sier driftsansvarlig i Berge Sag og Trelast AS, Sten Arve Nornes.  

Sten Arve Nordnes

Mange bedrifter har fått god nytte av rosa BigBags som for tiden selges til inntekt for Brystkreftforeningen.

Berge Sag og Trelast AS er et over 100 år gammelt konsern og én av landets ledende bolig- og hytteleverandører. Selskapet er ett av flere som den siste tiden har gått til innkjøp av et større parti rosa BigBags fra utstyrsleverandøren Wee.no, der halvparten av inntektene går direkte til Bryskreftforeningen og kampen mot kreft.

Men innkjøpet er ikke bare veldedighet. Flere større byggeprosjekter som Berge Sag er involvert i skaper normalt mye avfall, og det er her bigbag’ene kommer til god nytte, forklarer driftsleder i Berge Sag og Trelast AS, Sten Arve Nornes.

Hytteprosjekter
Geir Inge Waage og Odd Arne Flatnes i Berge Sag og Trelast har god nytte av rosa BigBags.

– Vi har ofte mange hytteprosjekter gående, og har normalt behov for mye containervolum for å kunne rydde unna fortløpende. Utfordringen er at vi ikke alltid får byttet containerne raskt nok, spesielt på grunn av framkommelighet om vinteren, sier Nornes.
Og det er her bigbags utgjør en stor forskjell.
– Ikke bare kan vi holde det mer ryddig, noe vi anser som viktig under byggeprosjektene, vi kan også kildesortere i større grad. Med bigbags kan vi blant annet lettere skille fraksjoner som gips, plast og isolasjon, forklarer Sten Arve Nornes.

Fungerer bra – og går til en god sak

Bigbag’ene har kapasitet fra 1000 til 1500 kg, og er både åpne og lukkede.
– Vi har startet leveransene til våre hytteprosjekter, og vet allerede at de fungerer bra. Dette er definitivt en vinn-vinn: Vi får ryddigere byggeplasser og muligheten til å kildesortere bedre, samtidig som vi kan bidra til en veldig viktig og god sak, sier Sten Arve Nornes, som anbefaler flere aktører å gjøre det samme.

Ønsker å slå rekorden
Vivian Wee Flatnes

I fjor slo Wee.no sin egen salgsrekord og leverte godt over 5000 rosa bigbags til entreprenører, bønder og privatpersoner over hele landet. Dette resulterte i en utbetaling til Brystkreftforeningen på 150 000 kroner.
Når vi kommer til utgangen av den «rosa måneden» oktober, håper vi at denne rekorden er slått, sier markedssjef i Wee.no, Vivian Wee Flatnes.
– Interessen for rosa bigbags har økt de siste årene, noe vi er svært glade for. Bigbags er et nyttig produkt for aktører som Berge Sag, og med den rosa fargen gir sekkene dessuten en betydelig signaleffekt der de er utplasserte.
– Nå håper vi at flere får øynene opp for rosa bigbags slik at vi kan sende enda mer midler til det viktige arbeidet Brystkreftforeningen gjør i Norge, avslutter Vivian Wee Flatnes i Wee.no.

Kreftforeningens Rosa sløyfe-aksjon har som formål å samle inn midler til forskning på brystkreft. Siden starten i Norge i 1999 har aksjonen bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken, dette takket være innsats og bidrag fra ulike organisasjoner, bedrifter og enkeltpersoner.

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red