Det heløkologiske meieriet på Røros er først ute med en ny Elopak-kartong som skal ha 40 prosent lavere CO2-avtrykk enn tradisjonelle kartonger.
– Rørosmeieriet har siden 2016 har gjennomført flere grep for å få en mer bærekraftig kartongemballasje og går foran i sin bransje med dette arbeidet, forteller meieribestyrer Trond V. Lund.
Gjør stadig nye grep
I 2016 gikk Rørosmeieriet som første og hittil eneste bedrift over til biologisk kretsløpsplast i kartonger og korker. Det betyr at den resirkulerbare plasten i kartongene kommer fra ressurser som ellers ville gått til avfall.
I 2017 reduserte Rørosmeieriet kartongtykkelsen og dermed materialforbruket.
– Med det siste grepet så har vi i samarbeid med Rørosmeieriet faktisk redusert CO2-avtrykket på deres kartonger med hele 40 prosent siden 2016, sier Andreas Weselka, Key Account Manager i Elopak som leverer de nye kartongene til Rørosmeieriet.
Naturlig overflate
De nye og mer miljøvennlige kartongene har en naturlig kartongbrun overflate. Enkelt forklart så er det ytterste laget med glatt, hvitt og glanset materiale fjernet fra kartongen.
Da står en igjen med en kartong som forbruker mindre energi i produksjonen, mindre papp, mindre plast, veier mindre og dermed er mer miljøvennlig.
– De koster litt mer, men vi har ikke råd til å unnvære et slikt stort bærekraftsteg, forteller meieribestyreren.
Kåret til Norges mest bærekraftige matprodusent
Bedriften debuterte på en førsteplass i matindustrien i årets kåring av Sustainable Brand. Sustainable Brand Index er Nordens største merkevareundersøkelse innen bærekraft. Undersøkelsen baserer seg på tilbakemeldinger fra mer enn 6.200 norske respondenter.
Rørosmeieriets visjon er «I takt med naturen» og det distriktsbaserte meieriet har som mål å være Norges fremste økologiske meieri.
– Når vi endrer på noe, så ønsker vi å bidra til mer bærekraft hver gang. Over tid blir det bra bærekraft, sier Lund.
Først ut blir Helmjølk
Helmjølka til Rørosmeieriet blir første variant som kommer på nye kartonger.
–Vi tester produksjonen med ny emballasje denne uka, og så vil vi bruke opp det restlageret vi har av nåværende emballasje før vi lanserer for fullt om en liten måned, forteller Lund.
-Vi håper at dette blir godt tatt imot hos våre kunder, sier meieribestyreren som er spent på mottakelsen av de mer upolerte kartongene.
–Kartongene er tynnere, men kvaliteten på produktene vil være akkurat like god som før, avslutter han.