Chainlink Research anslår at 6,5 milliarder UHF RFID-brikker ble solgt i 2015 og at bruken vil vokse med cirka 34 prosent de neste tre årene.
Forskningen, som er utført på vegne av bransjeorganisasjonen RAIN RFID, viser at bransjen vil komme opp i 10 milliarder UHF-brikker årlig i løpet av de neste to årene. I perioden 2001-2020 vil nesten 100 milliarder brikker ha blitt sendt ut i omløp.
Ikke lenger snakk om «hvis» men «når» og «hvordan»
RAIN er faguttrykket for passive UHF-brikker, som er det ledende RFID-systemet i dag. De største aktørene bekrefter vekstprognosene som fremkommer i rapporten.
– Dagens viktigste detaljhandelskjeder er i ferd med å ta i bruk eller teste teknologien. Praten har endret seg fra «hvis» til «når» og «hvordan» når det gjelder å ta i bruk RFID, sier Francisco Melo, ansvarlig for RFID globalt i Avery Dennison.
Selskapet har utviklet en type innlegg gjør det mulig å ta bruk RFID på smykker, sko, kosmetikk og til og med mat.
Lav pris og lang rekkevidde
Michael Fein, produktsjef for RFID i Zebra Technologies, kan vise til en rekke suksesshistorier hos deres kunder. NFC-transaksjoner vokser raskt når det gjelder billetter, betalingsløsninger og forbrukerkampanjer.
– Passive UHF eller RAIN RFID-teknologi benytter RFID-brikker med lav pris og lang rekkevidde. De kommer stadig oftere med trykte, ledende antenner for å identifisere, lokalisere og autentisere gjenstander, sier Fein.
Kaz Lawler i PakSense sier at deres produkter ikke er typiske for RFID-bruk, men de bruker det likevel for å kommunisere identifikasjonsinformasjon og miljødata.
– PakSense har suksess med UltraWireless RF-etiketter og AutoSense-systemer. Det gir våre kunder mulighet til å spore, logge og rapportere produktenes temperaturforhold gjennom forsyningskjeden, sier han.
Thinfilm OpenSense åpner dører
Lawler trekker også frem norske Thinfilms OpenSense som et fantastisk eksempel på hvordan trykket elektronikk kan bidra til økt bruk av RFID til andre formål enn sporing.
– Denne fleksibiliteten og muligheten for masseproduksjon åpner dører for applikasjoner med RFID-teknologi som ingen før har sett.