RIFD vokser i nøkkelmarkeder

PUBLISERT: 21 januar 2016
OPPDATERT: 26 januar


Chainlink Research anslår at 6,5 milliarder UHF RFID-brikker ble solgt i 2015 og at bruken vil vokse med cirka 34 prosent de neste tre årene.

Forskningen, som er utført på vegne av bransjeorganisasjonen RAIN RFID, viser at bransjen vil komme opp i 10 milliarder UHF-brikker årlig i løpet av de neste to årene. I perioden 2001-2020 vil nesten 100 milliarder brikker ha blitt sendt ut i omløp.

Ikke lenger snakk om «hvis» men «når» og «hvordan»
RAIN er faguttrykket for passive UHF-brikker, som er det ledende RFID-systemet i dag. De største aktørene bekrefter vekstprognosene som fremkommer i rapporten.

– Dagens viktigste detaljhandelskjeder er i ferd med å ta i bruk eller teste teknologien. Praten har endret seg fra «hvis» til «når» og «hvordan» når det gjelder å ta i bruk RFID, sier Francisco Melo, ansvarlig for RFID globalt i Avery Dennison.

Selskapet har utviklet en type innlegg gjør det mulig å ta bruk RFID på smykker, sko, kosmetikk og til og med mat.

Lav pris og lang rekkevidde
Michael Fein, produktsjef for RFID i Zebra Technologies, kan vise til en rekke suksesshistorier hos deres kunder.  NFC-transaksjoner vokser raskt når det gjelder billetter, betalingsløsninger og forbrukerkampanjer.

– Passive UHF eller RAIN RFID-teknologi benytter RFID-brikker med lav pris og lang rekkevidde. De kommer stadig oftere med trykte, ledende antenner for å identifisere, lokalisere og autentisere gjenstander, sier Fein.

Kaz Lawler i PakSense sier at deres produkter ikke er typiske for RFID-bruk, men de bruker det likevel for å kommunisere identifikasjonsinformasjon og miljødata.

– PakSense har suksess med UltraWireless RF-etiketter og AutoSense-systemer. Det gir våre kunder mulighet til å spore, logge og rapportere produktenes temperaturforhold gjennom forsyningskjeden, sier han.

Thinfilm OpenSense åpner dører
Lawler trekker også frem norske Thinfilms OpenSense som et fantastisk eksempel på hvordan trykket elektronikk kan bidra til økt bruk av RFID til andre formål enn sporing.

– Denne fleksibiliteten og muligheten for masseproduksjon åpner dører for applikasjoner med RFID-teknologi som ingen før har sett.
 

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot