Orklas driftsresultat økte med 7 prosent i tredje kvartal og endte på 1.353 millioner kroner.Driftsinntektene økte med tre prosent , til 10.126 millioner kroner.
Merkevarevirksomheten oppnådde en omsetningsvekst på 2 prosent. Den organiske omsetningsveksten var i perioden 0,8 prosent, justert for tap av en distribusjonsavtale i Orkla Confectionery & Snacks. Det var resultatfremgang for tre av fire forretningsområder.
Salgsvekst
– Vi hadde salgsvekst i et flertall av de markeder vi opererer i, særlig gledelig var utviklingen i Finland, Sentral-Europa og India, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
– Veksten i Orkla Care ble hemmet av svak utvikling i Polen og Storbritannia. Flere av Orklas kategorier i Norge har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som påvirket volumutviklingen negativt.
I tillegg bidro den enorme økningen i avgiftene i det norske markedet til en oppblomstring av nett- og grensehandel.
– Vi er glad for at regjeringen nå reverserer økningen av sjokolade- og sukkervareavgiften. Orkla har gjort flere strukturelle grep i kvartalet. I Tsjekkia og Slovakia er det besluttet å slå sammen de to selskapene Hamé og Vitana til ett Orkla Foods-selskap.
Oppkjøp i Storbritannia og vekst i Jotun
I Storbritannia har Orkla Food Ingredients kjøpt sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery, som hovedsakelig er leverandør mot industrimarkedet.
Resultat fra tilknyttede selskaper var 116 mill. kroner i tredje kvartal. Veksten på 13 prosent kan i hovedsak henføres til Jotun. Fortsatt er det en krevende markedssituasjon innen Marine Coatings.
Hydro Power oppnådde et driftsresultat på 102 millioner kroner i tredje kvartal, som er en fremgang på 28 prosent fra samme periode i 2017.
Økningen skyldtes i hovedsak høyere kraftpriser, mens produksjonsvolumet ble lavere.
Orklas resultat før skatt økte med 4 prosent og endte på 1.364 millioner kroner i tredje kvartal. Resultat per aksje for videreført virksomhet økte med 3 prosent, til 1,01 kroner.