Resultatvekst for Orkla i tredje kvartal i 2018

PUBLISERT: 24 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar



Orklas driftsresultat økte med  7 prosent i tredje kvartal og endte på 1.353 millioner kroner.Driftsinntektene økte med tre prosent , til 10.126 millioner kroner.

Merkevarevirksomheten oppnådde en omsetningsvekst på 2 prosent. Den organiske omsetningsveksten var i perioden 0,8 prosent, justert for tap av en distribusjonsavtale i Orkla Confectionery & Snacks. Det var resultatfremgang for tre av fire forretningsområder. 

Salgsvekst
– Vi hadde salgsvekst i et flertall av de markeder vi opererer i, særlig gledelig var utviklingen i Finland, Sentral-Europa og India, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka. 

– Veksten i Orkla Care ble hemmet av svak utvikling i Polen og Storbritannia. Flere av Orklas kategorier i Norge har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som påvirket volumutviklingen negativt.

I tillegg bidro den enorme økningen i avgiftene i det norske markedet til en oppblomstring av nett- og grensehandel.

– Vi er glad for at regjeringen nå reverserer økningen av sjokolade- og sukkervareavgiften. Orkla har gjort flere strukturelle grep i kvartalet. I Tsjekkia og Slovakia er det besluttet å slå sammen de to selskapene Hamé og Vitana til ett Orkla Foods-selskap. 

Oppkjøp i Storbritannia og vekst i Jotun
I Storbritannia har Orkla Food Ingredients kjøpt sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery, som hovedsakelig er leverandør mot industrimarkedet.

Resultat fra tilknyttede selskaper var 116 mill. kroner i tredje kvartal. Veksten på 13 prosent kan i hovedsak henføres til Jotun. Fortsatt er det en krevende markedssituasjon innen Marine Coatings. 
Hydro Power oppnådde et driftsresultat på 102 millioner kroner i tredje kvartal, som er en fremgang på 28 prosent fra samme periode i 2017.

Økningen skyldtes i hovedsak høyere kraftpriser, mens produksjonsvolumet ble lavere. 
Orklas resultat før skatt økte med 4 prosent  og endte på 1.364 millioner  kroner i tredje kvartal. Resultat per aksje for videreført virksomhet økte med 3 prosent, til 1,01 kroner.   

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot