Resultatvekst for Orkla i tredje kvartal i 2018

PUBLISERT: 24 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar



Orklas driftsresultat økte med  7 prosent i tredje kvartal og endte på 1.353 millioner kroner.Driftsinntektene økte med tre prosent , til 10.126 millioner kroner.

Merkevarevirksomheten oppnådde en omsetningsvekst på 2 prosent. Den organiske omsetningsveksten var i perioden 0,8 prosent, justert for tap av en distribusjonsavtale i Orkla Confectionery & Snacks. Det var resultatfremgang for tre av fire forretningsområder. 

Salgsvekst
– Vi hadde salgsvekst i et flertall av de markeder vi opererer i, særlig gledelig var utviklingen i Finland, Sentral-Europa og India, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka. 

– Veksten i Orkla Care ble hemmet av svak utvikling i Polen og Storbritannia. Flere av Orklas kategorier i Norge har opplevd lavere kampanjetrykk og økte priser mot forbrukerne, noe som påvirket volumutviklingen negativt.

I tillegg bidro den enorme økningen i avgiftene i det norske markedet til en oppblomstring av nett- og grensehandel.

– Vi er glad for at regjeringen nå reverserer økningen av sjokolade- og sukkervareavgiften. Orkla har gjort flere strukturelle grep i kvartalet. I Tsjekkia og Slovakia er det besluttet å slå sammen de to selskapene Hamé og Vitana til ett Orkla Foods-selskap. 

Oppkjøp i Storbritannia og vekst i Jotun
I Storbritannia har Orkla Food Ingredients kjøpt sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery, som hovedsakelig er leverandør mot industrimarkedet.

Resultat fra tilknyttede selskaper var 116 mill. kroner i tredje kvartal. Veksten på 13 prosent kan i hovedsak henføres til Jotun. Fortsatt er det en krevende markedssituasjon innen Marine Coatings. 
Hydro Power oppnådde et driftsresultat på 102 millioner kroner i tredje kvartal, som er en fremgang på 28 prosent fra samme periode i 2017.

Økningen skyldtes i hovedsak høyere kraftpriser, mens produksjonsvolumet ble lavere. 
Orklas resultat før skatt økte med 4 prosent  og endte på 1.364 millioner  kroner i tredje kvartal. Resultat per aksje for videreført virksomhet økte med 3 prosent, til 1,01 kroner.   

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl