Rensikt lanserer et nettverk av dispensere for spylervæske

PUBLISERT: 25 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Snart vil det dukke opp dispensere for spylervæske rundt om i Norge.

Som et alternativ til påfylling av spylervæske fra kanner eller ståposer, lanserer Rensikt en dispenserløsning for spylervæske i Norge.

Dersom du har kjørt vinterlige turer i Sverige, har du kanskje sett at man der har kunnet fylle spylervæske fra dispensere i stedet for kanner eller ståposer. Nå kommer det en lignende løsning i Norge, der spylervæsken fylles rett på tanken fra en pumpe.

Her til lands bruker vi over 50 millioner liter spylervæske i året, ifølge Rensikt. Mye av dette distribueres ferdig blandet i engangs plastbeholdere.

Vil bygge ut landsdekkende nettverk

– Rensikt skal bygge ut landsdekkende nettverk med selvbetjente dispensere for påfylling av spylervæske direkte på tank, uten bruk av engangsbeholdere, skriver selskapet på sin nettside.

500 beholdere som inneholder samme mengde som 300 kanner er tenkt å plasseres rundt omkring i Norge, der man kan fylle spylervæske fra dispenseren og betale via Vipps. Ordningen vil spare inn flere tonn med plast.

Først skal 50 nye dispensere settes ut på Østlandet. Spylervæsken kommer i konsentrert form fra Danmark og blandes med vann lokalt.
Haugesund Avis skriver om ordningen, som begynte med en prototyp som ble utplassert på Frakkagjerd. Tilbakemeldingene var så gode at gründerne startet selskapet Rensikt.

– Dette har vi stor tro på selv, sier daglig leder Jens Inge Ingvaldsen til avisen.

Så langt har bedriften Atheno på Stord og Sparebanken Vest bidratt med 20.000 kroner i form av en idepris. I tillegg bidrar Handelens Miljøfond med 500.000 kroner, ifølge Plastforum.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar