Glomma Papp vant igjen WorldStar og var den eneste norske deltakerne i årets konkurranse. Over 200 bedrifter ble tildelt WorldStar, og det er ny rekord.
Japan satte også nye rekord med 26 priser, fulgt av India med 24 og Kina med 14. Vinnerne av spesialprisene «President’s Award», «Sustainability Award», «Marketing Award» og «Packaging that Saves Food Award» blir annonsert i januar.
Emballasje for Skyr
Glomma Papp vant for sin transport- og hylleemballasje til Skyr fra Q-meieriene. Løsningens skiller seg ut i hyllene, da det ifølge designeren Kelly Eldo Hakkebo i Glomma Papp ikke finnes noe lignende på markedet.
– Løsningen oppfyller kravet fra dagligvarekjedene om at produktet skal ha et omslag for enklere håndtering og bedre beskyttelse på automatlagrene, forteller hun.
Både omslag og brett leveres til kunden som plano, noe som er plassbesparende i alle ledd. Den tidligere løsningen var laget i ferdigstøpte plastbrett.
Stabilitet
Omslaget har en glidelåsfunksjon som ved avrivning skiller omslaget fra brettet. Det nye brettet gir bedre produkteksponering enn den tidligere løsning, da mer av F-pak’en er synlig.
Dessuten er konstruksjonen og materialet mer stabilt.
– Løsningen har hull og åpninger på alle sider og gir derfor kortere nedkjølingstid på grunn av bedre luftgjennomstrøming, forteller Hakkebo. Det er mulig å trykke på brettet, og løsningen er palloptimert.
Flere nordiske vinnere
Vi gratulerer også danske Plus Pack med WorldStar for sin Selection Platter. For Finland vant A&R Carton, Atria Soumi, Pyroll Group og Stora Enso Packaging. Svenske APak & Mondi Wellpappe Ansbach får WorldStar for sin SimpleSphere.