Det største internasjonale arrangementet for etiketter og emballasjetrykk satte publikumsrekord på årets messe, med en oppgang på 12 prosent fra 2015.
Labelexpo Europe 2017 ble arrangert i Brussel 25.-28. september med 670 utstillere og 37.724 besøkende, blant dem store delegasjoner fra Brasil, Kina, India og Japan.
Maskiner og Industri 4.0
Etiketter er det sentrale elementet på Labelexpo, men på messegulvet fant man også løsninger for trykk på fleksibel emballasje.
25 prosent flere maskiner ble vist på årets messe, og mange benyttet anledningen til å lansere nye trykkpresser. Inkjet fikk et gjennombrudd på årets messe.
Automation Arena var ny av året, og her ble det vist automatisert etikett- og emballasjetrykkteknologi. Ettersom Industri 4.0 blir virkeligheten for etikettrykerier, ble hele verdikjeden fra prepress til ferdiggjøring og kundefakturering vist på Automation Arena.
Digitaltrykk
Veksten i digitaltrykk var også synlig på messen, der flere nyheter ble vist. Gaia er et industrielt end-to-end narrow web-system for massepersonliggjøring av matemballasje og etiketter i indirekte kontakt med matvarer.
Bak Gaia står ebeam Technologies, Uteco Converting og INX Digital International.
Bobst og Radex viste Mouvent, mens Dusrt, Xeicon og HP Indigo presenterte nyheter. Nye, konvensjonelle flexopresser ble også vist på messen, deriblant LabelMaster fra Gallus. Nilpeter viste den siste utgaven av FA-4, mens OMET lanser en film for sin iFlex-presse.
Kommer enda sterkere tilbake i 2019
– Labelexpo-teamet har jobbet hardt for å levere fremragende innhold på messen, sier Lisa Milburn, administrerende direktør for messen.
– Denne utgaven har sprengt alle tidligere rekorder. Det skyldes at etikett- og emballasjetrykkindustrien fortsatt ser på Labelexpo som stedet å være. Vi er ekstremt ambisiøse for messen fremtid og ser frem til å presentere en enda større og bedre messe i Brussel i september 2019.