Reitan Convenience fremtidsklar med effektiv drift av kiosker

PUBLISERT: 8 desember 2020
OPPDATERT: 26 januar

Reitan Convenience og Lexit Group samarbeider. F.v. Joon Nebell (Reitan Convenience Norge), Geir Karlsen (Lexit Group), Silje Ramstad (Reitan Convenience Norge) og Helge Stenstvedt (Lexit Group).|||

Reitan Convenience skal bytte ut alle kassapunktene i sine nærmere 1.000 kiosker her til lands, med Lexit Group som ny partner.

Utskiftningen innebærer ikke bare ny maskinvare, men en ny, og langt mer effektiv måte å drifte utstyret på. Løsningen er basert på moderne applikasjonsstyring kombinert med modifisering av maskinvaren for at Reitan skal kunne jobbe helt skybasert fremover.

Reitan Convenience driver blant annet Narvesen, 7-Eleven og Northland i Norge. Selskapet er markedsledende på kioskdrift i Norden og Baltikum med om lag 2.200 utsalgssteder.

Hjelp til selvhjelp

Reitan har ønsket en omfattende restrukturering av hvordan løsningene for kioskene driftes. For mange interne og eksterne timer har vært brukt til oppdateringer, overvåkning av driftsmiljøet og retting av feil. Selskapet ville bort fra rutiner som ofte krevde utsendelse av teknikere.

I stedet vil Reitan ha selvhjelpsløsninger med utstyr som enkelt kan byttes av sluttbrukere og en driftsløsning som benytter seg av moderne applikasjonsstyring. I denne endringsprosessen trengte Reitan en maskinvare-partner med fokus på brukeropplevelse og innovative løsninger for å senke terskelen for at kjøpmenn og ansatte i butikk skal kunne jobbe på utstyret selv.

Gjennom den inngåtte avtalen leverer Lexit en total brukeropplevelse på kassepunkter; POS kasser med touch, kundevendt skjerm, skrivere, skannere og kassaskuffer. Inkludert er også skreddersydde løsninger for å gjøre utstyret lett å vedlikeholde, bytte og oppgradere. De første installasjonene med ny kasseløsning er allerede på plass og erfaringene er positive. 250 kassepunkt blir byttet i år.

Først i verden

Den nye driftsmodellen kreve  at alt skal fungere uten at en tekniker må ut i butikk ved servicebehov på maskin- eller programvare.  Microsoft – en viktig partner for Reitan – har etablert en plattform som gjør bedrifter i stand til å etablere en fullstendig «hands off»-løsning. Reitan benytter seg av produktene InTune og Autopilot samt egenutviklede applikasjoner i Azure for å kunne ta i bruk det beste av det beste innen sikkerhet, aktiv overvåkning og fjernbetjening fra Microsoft.

På maskinvaresiden måtte PCen i POS-kassene modifiseres og påmonteres en egen chip – en såkalt TPM Chip. Denne chipen bidrar til å sikre at POS kassene alltid har den rette programvaren på plass. Videre er den en forutsetning for å få nivået på fjernstyringen og overvåkning på plass. Det har ikke vært krav til TPM chips på retail-PC tidligere.

– For både Microsoft i Norge og Lexit er det ekstra moro at Reitan er den første kunden i verden innen «retail-sektoren» som får installert TPM Chip i sine maskiner, sier Helge Stenstvedt i Lexit Group.

Ambisjonen til Reitan og Lexit er at utstyret skal melde om feil på egenhånd og bli forsøkt rettet med en automatisert feilrettingsprosedyre. Om den ikke kan rette feilen sendes nytt utstyr ut til butikken og byttes før den har blitt defekt.

Man forventer nå at nedetiden blir mindre enn før og at kostnader med å komme opp i normal drift igjen reduseres. Det innebærer besparelser og svært sjelden kapasitetsproblemer grunnet kasser ute av drift.

Kontinuerlig innovasjon

En vel så viktig grunn for at Lexit ble valgt som partner av Reitan nå var muligheten for utvidet samarbeid fremover. Reitan vil videre, med flere innovative løsninger.

– Vi kan ikke forutse alle utfordringer vi vil møte i fremtiden, men det er mulig å velge hvem vi skal håndtere utfordringene sammen med. Leverandøren vi mener er best egnet er Lexit, sier Nebell.
Allerede denne høsten starter Reitan testing av løsninger som skal bidra til å redusere risikoen for oppbygging av kø i butikkene. Kødannelse er en viktig årsak til tapte salg.

– Vi tror mange kan hjelpe seg selv når det legges til rette for det – og det skal vi gjøre. Det må bli enkelt, greit og bekvemt for alle parter. Da øker vi kapasiteten og kanskje til og med skaper en bedre handleopplevelse, sier Nebell.

Ulike konsepter med selvbetjeningskiosker vil bli testet ut. Det kan inkludere løsninger som sørger for at kundene raskt og effektivt kan betale varene sine selv og løsninger som gjør det enkelt å bestille mat og drikke i fred og ro uten presset fra de bak i køen.

På kiosk- og selvbetjeningsløsninger har Lexit særskilt ekspertise. Folk flest kjenner igjen kioskene fra de store hamburgerkjedene der Lexit har levert kioskene til Burger King i Skandinavia. Kioskløsninger, riktig satt opp, kan bidra til å forbedre kundeopplevelsen samt øke effektiviteten og mersalget.

Seks kontorer i Skandinavia

Lexit er etablert med i alt seks kontorer i Norge, Sverige og Danmark. Konsernet har 130 ansatte og omsetter årlig for i overkant av 400 millioner NOK. Selskapet er eid av et investeringsfond sammen med ledelse og ansatte.

Innenfor merke- og emballasjemarkedet, leverer Lexit integrerte løsninger inkludert etiketter, emballasje, merkeutrustning for produksjon, printere og software for å støtte digital arbeidsflyt i design, ordre, varedeklarasjon og for styring av merkeprosessene.

De siste årene har Lexit utvidet produktporteføljen ved å investere i egen produksjon av linerlessetiketter (sleeves). Selskapet var først ut i Sverige med dette konseptet.

 

Les mer

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Siste nytt

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x