- Regjeringen gjør ikke jobben sin i avgiftspolitikken

PUBLISERT: 8 november 2019
OPPDATERT: 26 januar

Direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og drikke er kritisk til regjeringens avgiftspolitikk.

NHO Mat og Drikke er sterkt kritisk til at regjeringen ikke har avklart om avgiftene på sjokolade, sukker og alkohol er forenlige med statsstøttereglene i EØS.

Dersom det viser seg at en eller begge avgiftene innebærer ulovlig statsstøtte, kan bedrifter som i god tro har forholdt seg til norske myndigheters forståelse av avgiftsplikten måtte betale avgift for produkter som har vært avgiftsfrie ti år tilbake i tid, såkalt krav om reversering av støtte.

Usikkerheten er uholdbar

– Usikkerheten er naturligvis helt uholdbar for de bedriftene som kan bli berørt, og det er uforståelig at regjeringen ikke tar ansvar for å skape rettslig sikkerhet i en situasjon de fire regjeringspartiene skapte gjennom avgiftsøkningene i 12. time i statsbudsjettet for 2018, sier Petter Haas Brubakk.

– At Finansdepartementet selv mener avgiftene er i tråd med statsstøtteregelverket, gir bedriftene ingen rettslig sikkerhet i forhold til regelverket i EØS-avtalen og mulige konsekvenser i form av tilbakebetaling, fortsetter Brubakk i en pressemelding.

– Det burde være en opplagt plikt for regjeringen å bidra til at det hersker full rettslig sikkerhet om at det norske avgiftsregimet er lovlig eller ikke. Dette spørsmålet skulle regjeringen ha avklart med EFTAs overvåkingsorgan (ESA) for lang tid siden. Dessverre har regjeringen ikke gjort dette.

Klagde inn til ESA i 2017

NHO Mat og Drikke klaget i desember 2017 avgiftsøkningene inn for ESA. Senere har også Hval Sjokoladefabrikk ASA klaget på utformingen av sjokolade- og sukkervareavgiften.

For å legge til rette for en politisk løsning, anmodet NHO Mat og Drikke og Hval tidligere i år ESA om å avvente videre behandling av klagene på sjokolade- og sukkeravgiften og avgiften på alkoholfrie drikkevarer frem til statsbudsjett for 2020 er endelig vedtatt.

Selv om Hval nå har bedt ESA gjenoppta klagebehandlingen, mener NHO Mat og Drikke at Stortinget fortsatt har tid og handlingsrom til å bidra til en forsvarlig løsning på den usikkerheten som nå hersker.

Derfor avventer NHO Mat og Drikke det endelige vedtaket om avgiftsutformingen for 2020 i Stortinget den 13. desember 2019.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar