Rapporter fra Returkartonglotteriet

PUBLISERT: 6 februar 2025
OPPDATERT: 6 februar
Illustrasjon: Grønt Punkt Norge

Returkartonglotteriet er Norges største gratislotteri. Lotteriet drives av Grønt Punkt Norge på vegne av Norsk Returkartong og har vært i sving siden 1997.

Lotteriet går ut på at man bretter sammen husholdningens kartonger, det være seg melkekartonger eller andre drikkevarer i alle størrelser, også kartonger som har inneholdt bønner, knuste tomater, sauser, puddinger og til og med vaskemidler. Så skriver man sitt eget eller andres navn og telefonnummer på kartongen og kildesorterer som normalt, for de fleste er det sammen med papp og papir..

Når kartongene kommer inn inngår de i et lotteri hvor det trekkes først lokalt på 80 forskjellige steder over hele landet. Avhengig av innbyggertall, trekkes det ut mellom én og syv kartonger, til sammen rundt 180 kartonger hvert kvartal. De lokale vinnerne går videre til de kvartalsvise nasjonale trekning hvor det trekkes 30 vinnere av 10.000 kroner og 1 vinner av 100.000 kroner.

Vinnerfakta 2024

Selv om 7 av 10 nordmenn kjenner til Returkartonglotteriet, er det fortsatt bare 2 av 10 som pleier å delta. Det er likevel mange flere enn i fjor.

Sammenlagt var det Innlandet og Vestland som var de heldigste fylkene. Med sine 15 vinnere topper de vinneroversikten sammen Akershus (13). Blant kommunene med flest vinnere hadde Ringerike, Voss og Bergen alle tre vinnere hver.

Totalt er det 124 vinnere i Returkartonglotteriet hvert år.

De fire toppremiene på 100.000 kroner gikk alle til kvinner, i Elverum, Rana, Drammen og Fitjar.
Det ble delt ut premier på 10.000 kroner til fem barnehager: Harstad, Ringerike, Nord-Aurdal, Giske og Vefsn.
Sju skoler vant 10.000 kroner: Farsund, Ulsteinvik, Kongsberg, Søndre Land, Stjørdal og to i Indre Østfold.
Et leirsted i Flekkefjord var også blant vinnerne. Av enkeltpersoner var det 66 kvinner og 41 menn som vant premier.

Selv om deltakelsen i Returkartonglotteriet er lav, har både kjennskapen og deltakelsen økt det siste året, spesielt blant unge.

– Vi oppfordrer alle til å delta, men det er spesielt gledelig at flere unge har begynt å skrive navn og nummer på drikkekartongen, før de kildesorterer den, sier Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge. Han er lotterisjef, og har ansvar for trekningene som gjennomføres fire ganger i året.

Gunnar Moen i Grønt Punkt Norge.

I en undersøkelse Kantar har gjennomført for Grønt Punkt Norge, svarer 74 prosent at de kjenner til Returkartonglotteriet. En økning på syv prosentpoeng fra året før. Samtidig er det bare 24 prosent av disse som sier de deltar ofte eller alltid. Det er likevel en kraftig økning på åtte prosentpoeng.

– Returkartonglotteriet er et motivasjonslotteri. Ved å kildesortere kartongen sørger du for at papirfibrene kan brukes igjen og igjen, noe som burde være en motivasjon i seg selv. Men ved å skrive navn og nummer på kartongen før du putter den i papp- og papirinnsamlingen, så kan du i tillegg til å spare miljøet for unødvendig ressursbruk og tjene litt ekstra penger, sier Moen.

Tall fra undersøkelsen

74 % kjenner til Returkartonglotteriet. En økning på 7 prosentpoeng fra året før.
Flere kvinner (78 %) enn menn (70 %) kjenner til lotteriet
24 % deltar ofte eller stort sett alltid. En økning på 8 prosentpoeng fra året før.
Flere kvinner (26 %) enn menn (21 %) deltar
12 % deltar en gang iblant
18 % deltar sjelden
46 % deltar aldri

Om Grønt Punkt Norge

Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, tre-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. Grønt Punkt-merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen – det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av returselskapene for emballasje. Det er Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Metsä får investeringsstøtte fra EU dersom de bygger nytt bruk

Muoto er navnet på en serie med ny, fiberbasert emballasje fra Metsä Group. Konsernet vurderer nå å investere i egen fabrikk i Rauma, Finland, for produksjon og har, dersom det skjer, forhandlet seg opp til 85,5 millioner euro gjennom EUs innovasjonsfond. En delfinansieringsavtale er signert.
Muoto

Er dette grønnvasking, Lego?

Lego er inne i en periode hvor de bytter ut plastposene sine med klosser som kommer i en papppakke. Folk går over til papirposer av miljøhensyn, men hvordan er det egentlig? I Holland har en miljøverner testet papirposer.
Lego1x