Rapport: En tredel av global transport er overemballert

PUBLISERT: 30 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


DS Smith har laget en rapport som viser at en tredel av de globale detaljhandlerne sender produkter i emballasje som er dobbelt så stor som nødvendig.

34 prosent av de globale forhandlerne innrømmer at transportemballasjen i global handel har minst dobbelt så stor emballasje som produktet inni, viser den globale undersøkelsen som DS Smith har laget.

122 millioner tonn CO2
Rapporten, som er kalt The Empty Space Economy, viser at den beregnede miljøpåvirkningen av å frakte luft er betydelig. Minst 122 millioner tonn CO2 blir helt unødvendig sluppet ut som følge av denne overemballeringen.

Til tross for potensialet til å redusere fraktkostnader og utslipp betydelig ved å kutte tomrommet i emballasje, blir ikke dette prioritert høyt i ledelsen. Bare 36 prosent har undersøkt tomrom i produktemballasjen, og kun en tredel har vurdert å optimere emballasjen.

– Vil ikke lenger vær akseptabelt
– Etter hvert som netthandelen utvikler seg, er det ikke lenger akseptabelt å bare levere varene uskadd til riktig tid. Overflødig emballasje og tomrom i leverte esker frustrerer forbrukerne og skaper et negativt inntrykk av varemerkene, sier Alessandro Fulvi, markedsdirektør i DS Smith Packaging.

– Som ved alle verdikjedespørsmål må denne utfordringen ses på med et holistisk overblikk. Vi trenger å fokusere mer på optimert produktemballasje hos produsenten og deretter ved distribusjonssentrene.

– Bedrifter kan benytte seg av innovasjoner som DS Smiths «Made2Fit» som er et automatisert emballeringssystem som eliminerer tomrom og gir betydelig reduksjon i produktbevegelser som kan føre til skader.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x