DS Smith har laget en rapport som viser at en tredel av de globale detaljhandlerne sender produkter i emballasje som er dobbelt så stor som nødvendig.
34 prosent av de globale forhandlerne innrømmer at transportemballasjen i global handel har minst dobbelt så stor emballasje som produktet inni, viser den globale undersøkelsen som DS Smith har laget.
122 millioner tonn CO2
Rapporten, som er kalt The Empty Space Economy, viser at den beregnede miljøpåvirkningen av å frakte luft er betydelig. Minst 122 millioner tonn CO2 blir helt unødvendig sluppet ut som følge av denne overemballeringen.
Til tross for potensialet til å redusere fraktkostnader og utslipp betydelig ved å kutte tomrommet i emballasje, blir ikke dette prioritert høyt i ledelsen. Bare 36 prosent har undersøkt tomrom i produktemballasjen, og kun en tredel har vurdert å optimere emballasjen.
– Vil ikke lenger vær akseptabelt
– Etter hvert som netthandelen utvikler seg, er det ikke lenger akseptabelt å bare levere varene uskadd til riktig tid. Overflødig emballasje og tomrom i leverte esker frustrerer forbrukerne og skaper et negativt inntrykk av varemerkene, sier Alessandro Fulvi, markedsdirektør i DS Smith Packaging.
– Som ved alle verdikjedespørsmål må denne utfordringen ses på med et holistisk overblikk. Vi trenger å fokusere mer på optimert produktemballasje hos produsenten og deretter ved distribusjonssentrene.
– Bedrifter kan benytte seg av innovasjoner som DS Smiths «Made2Fit» som er et automatisert emballeringssystem som eliminerer tomrom og gir betydelig reduksjon i produktbevegelser som kan føre til skader.