I fjor presenterte selskapet Zappar en ny QR-kodeløsning som skal være til hjelp for blinde eller svaksynte, de kaller det Zapvison. Nå har Zappar, i samarbeid med Unilever, utviklet den første kommersielle applikasjonen.
De nye, forbedrede QR-kodene gir mer inkluderende emballasje ved at alle, uavhengig av syn, får tilgang til informasjonen på dem. Den første emballasjen som blir utstyrt med dem er Unilevers vaskemiddel Persil og Ultimate Liquids i Storbritannia. Flere produkter vil bli lagt til rundt om i verden senere i år.
De nye kodene, som ble laget i samarbeid med Unilever og Royal National Institute of Blind People, kan oppdages på mer enn én meters avstand via appen. Den forteller deg da også hvor langt det er til pakken. Kjøpere vil da motta relevante bruksanvisninger, sikkerhetsadvarsler og resirkuleringsinformasjon via større tekst eller lyd.
– Vi er virkelig stolte av å lansere disse nye forbedrede QR-kodene på Persil-emballasje, før de deles med andre Unilever-merker senere i år, sier Nadine Slyper, markedssjef for vaskemiddelprodukter i Unilever.
– For oss er dette større enn Unilever. Vi ser dette som et første skritt for å bidra til å gjøre emballasje mer tilgjengelig for alle. Vi er glade for å utforske tilgjengelige QR-koder som et selskap og håper å se andre selskaper og «tilgjengelighetsapper» gjøre lignende satsinger.
Ifølge Unilever skal teknologien snart integreres med Microsoft Seeing AI. Det store multinasjonale selskapet håper å samarbeide med andre tilgjengelighetsapper for å støtte en global utrulling av teknologien.