QR-kode som hjelper blinde og svaksynte introdusert av Unilever

Foto: Pressebilde
PUBLISERT: 11 april 2023
OPPDATERT: 11 april
Bilde: AIPIA (Active and Intelligent Packaging Association).

I fjor presenterte selskapet Zappar en ny QR-kodeløsning som skal være til hjelp for blinde eller svaksynte, de kaller det Zapvison. Nå har Zappar, i samarbeid med Unilever, utviklet den første kommersielle applikasjonen.

De nye, forbedrede QR-kodene gir mer inkluderende emballasje ved at alle, uavhengig av syn, får tilgang til informasjonen på dem. Den første emballasjen som blir utstyrt med dem er Unilevers vaskemiddel Persil og Ultimate Liquids i Storbritannia. Flere produkter vil bli lagt til rundt om i verden senere i år.

De nye kodene, som ble laget i samarbeid med Unilever og Royal National Institute of Blind People, kan oppdages på mer enn én meters avstand via appen. Den forteller deg da også hvor langt det er til pakken. Kjøpere vil da motta relevante bruksanvisninger, sikkerhetsadvarsler og resirkuleringsinformasjon via større tekst eller lyd.

– Vi er virkelig stolte av å lansere disse nye forbedrede QR-kodene på Persil-emballasje, før de deles med andre Unilever-merker senere i år, sier Nadine Slyper, markedssjef for vaskemiddelprodukter i Unilever.

– For oss er dette større enn Unilever. Vi ser dette som et første skritt for å bidra til å gjøre emballasje mer tilgjengelig for alle. Vi er glade for å utforske tilgjengelige QR-koder som et selskap og håper å se andre selskaper og «tilgjengelighetsapper» gjøre lignende satsinger.

Ifølge Unilever skal teknologien snart integreres med Microsoft Seeing AI. Det store multinasjonale selskapet håper å samarbeide med andre tilgjengelighetsapper for å støtte en global utrulling av teknologien.

Les mer

Orklaselskap kjøper 70 % av aksjene i Kartonage

BAKO AS, et selskap tilhørende Orkla Food Ingredients, har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 70 % av aksjene i emballasjefirmaet Kartonage AS fra MMS Holding AS og TESS Holding AS, begge selskaper som er heleid av brødrene Svein og Frode Larssen.
Handshake11

Uro i grafisk bransje når det utdannes for få

At det utdannes for få blir påpekt som et stort urovarsel for den grafiske bransjen. Det betyr at antallet personer som rekrutteres uten formell opplæring til bransjen øker. Det går fram av en ny rekrutteringsrapport fra den svenske bransje-og arbeidsgiverorganisasjonen Grafiska Företagen.
eva_gluckman

Orkla starter panting av emballasje i Sverige

Orkla Confectionery & Snacks Sverige og Orkla Care Sverige starter et samarbeid med gjenvinnings-appen Bower. Det betyr at forbrukere kan pante sin chipspose fra OLW, tannkremtube fra Jordan og såpepakke fra Family Fresh og få penger tilbake.
OLW-pantx

Besparelser på flere plan med automatisk pakking av netthandelsemballasjer

Den finske logistikktjenesteleverandøren Inex Partners Oy har inngått samarbeid med SEE (tidligere Sealed Air) for å forbedre emballasjeautomatisering.
SEE-I-Pack

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx