Q-Meieriene vokste i 2017 med 16 prosent fra året før

PUBLISERT: 28 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Q-Meieriene omsatte meierivarer for 1,6 milliarder kroner i 2017. Det er en vekst på 219 millioner kroner, eller 16 prosent, fra året før.

En stor del av veksten kom fra produkter som Skyr mini, Q Frokostyoghurt, Drømmelett, Creme Fraiche og Skyr drikke. 

Ambisjon om 30 prosent av markedet
Selskapet har en ambisjon om 30 prosent markedsandel, og i 2017 tok det et lite skritt nærmere målet. Ifølge Q-sjef Bent Myrdahl, lå markedsandelen på 23 prosent ved årsskiftet.

Etter at Q-Melk dalte ned til en markedsandel på 19 prosent i 2016 er meieriet nå tilbake på ønsket veksttakt. Blant produktområdene som bidro til veksten, er yoghurt, der Q forbedret markedsandelen fra 8 til 11 prosent.

Rammevilkårsforbedring reddet konkurransesituasjonen 

Prekært med innovasjon
Fordi Jarlsberg-produksjonen flagges ut av Norge i 2020, og fordi vi opplever fall i etterspørselen etter meieriprodukter, mener styreleder Karl Johan Ingvaldsen i Q at det er prekært å øke kvalitet, omfang og tempo på innovasjon i meierimarkedet.

– Fortsetter vi som nå, må mer enn 500 hundre melkebruk legges ned de kommende årene. Sånn kan vi jo ikke fortsette, sier Ingvaldsen i en pressemelding.

– Vi har derfor foreslått ekstraordinære tiltak for å øke videreforedlingen basert på norsk melk, sier Ingvaldsen.

– Forslaget går ut på at myndighetene arrangerer en innovasjonskonkurranse, hvor alle meierier, små og store, kan konkurrere om å få bidrag til å gjennomføre innovasjon som de ikke makter å gjennomføre uten støtte.

– Finansieringen kan komme fra frigjorte midler som følge av at Jarlsberg-eksport ikke lenger skal subsidieres.

 

 

Les mer

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx