Q-Meieriene vokste i 2017 med 16 prosent fra året før

PUBLISERT: 28 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Q-Meieriene omsatte meierivarer for 1,6 milliarder kroner i 2017. Det er en vekst på 219 millioner kroner, eller 16 prosent, fra året før.

En stor del av veksten kom fra produkter som Skyr mini, Q Frokostyoghurt, Drømmelett, Creme Fraiche og Skyr drikke. 

Ambisjon om 30 prosent av markedet
Selskapet har en ambisjon om 30 prosent markedsandel, og i 2017 tok det et lite skritt nærmere målet. Ifølge Q-sjef Bent Myrdahl, lå markedsandelen på 23 prosent ved årsskiftet.

Etter at Q-Melk dalte ned til en markedsandel på 19 prosent i 2016 er meieriet nå tilbake på ønsket veksttakt. Blant produktområdene som bidro til veksten, er yoghurt, der Q forbedret markedsandelen fra 8 til 11 prosent.

Rammevilkårsforbedring reddet konkurransesituasjonen 

Prekært med innovasjon
Fordi Jarlsberg-produksjonen flagges ut av Norge i 2020, og fordi vi opplever fall i etterspørselen etter meieriprodukter, mener styreleder Karl Johan Ingvaldsen i Q at det er prekært å øke kvalitet, omfang og tempo på innovasjon i meierimarkedet.

– Fortsetter vi som nå, må mer enn 500 hundre melkebruk legges ned de kommende årene. Sånn kan vi jo ikke fortsette, sier Ingvaldsen i en pressemelding.

– Vi har derfor foreslått ekstraordinære tiltak for å øke videreforedlingen basert på norsk melk, sier Ingvaldsen.

– Forslaget går ut på at myndighetene arrangerer en innovasjonskonkurranse, hvor alle meierier, små og store, kan konkurrere om å få bidrag til å gjennomføre innovasjon som de ikke makter å gjennomføre uten støtte.

– Finansieringen kan komme fra frigjorte midler som følge av at Jarlsberg-eksport ikke lenger skal subsidieres.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David