Q-Meieriene omsatte meierivarer for 1,6 milliarder kroner i 2017. Det er en vekst på 219 millioner kroner, eller 16 prosent, fra året før.
En stor del av veksten kom fra produkter som Skyr mini, Q Frokostyoghurt, Drømmelett, Creme Fraiche og Skyr drikke.
Ambisjon om 30 prosent av markedet
Selskapet har en ambisjon om 30 prosent markedsandel, og i 2017 tok det et lite skritt nærmere målet. Ifølge Q-sjef Bent Myrdahl, lå markedsandelen på 23 prosent ved årsskiftet.
Etter at Q-Melk dalte ned til en markedsandel på 19 prosent i 2016 er meieriet nå tilbake på ønsket veksttakt. Blant produktområdene som bidro til veksten, er yoghurt, der Q forbedret markedsandelen fra 8 til 11 prosent.
Rammevilkårsforbedring reddet konkurransesituasjonen
Prekært med innovasjon
Fordi Jarlsberg-produksjonen flagges ut av Norge i 2020, og fordi vi opplever fall i etterspørselen etter meieriprodukter, mener styreleder Karl Johan Ingvaldsen i Q at det er prekært å øke kvalitet, omfang og tempo på innovasjon i meierimarkedet.
– Fortsetter vi som nå, må mer enn 500 hundre melkebruk legges ned de kommende årene. Sånn kan vi jo ikke fortsette, sier Ingvaldsen i en pressemelding.
– Vi har derfor foreslått ekstraordinære tiltak for å øke videreforedlingen basert på norsk melk, sier Ingvaldsen.
– Forslaget går ut på at myndighetene arrangerer en innovasjonskonkurranse, hvor alle meierier, små og store, kan konkurrere om å få bidrag til å gjennomføre innovasjon som de ikke makter å gjennomføre uten støtte.
– Finansieringen kan komme fra frigjorte midler som følge av at Jarlsberg-eksport ikke lenger skal subsidieres.