Profil Emballasje legger ned eskeproduksjonen i Vaksdal

PUBLISERT: 25 februar 2020
OPPDATERT: 26 januar

Profil Emballasje legger ned produksjonen av esker i Vaksdal og flytter produksjonen av thermoemballasje til Kinsarvik. Nils Henrik Møen fortsetter som daglig leder.

Hardanger Bestikk, eneeier i Profil Emballasje, flagger ut produksjonen. Profil Emballasje mister dermed sin største kunde og må legge ned fabrikken i Vaksdal.

Avisen Hordaland skriver at daglig leder Nils Henrik Moen meddelte nyheten til de åtte ansatte mandag 24. februar.

– Hardanger Bestikk har vært vår klart største kunde på finesker. Etter at de flyttet ut og begynte å kjøpe esker fra Østen, har vi fått et inntektstap vi ikke har klart å erstatte, forklarer daglig leder Nils Henrik Møen til avisen.

Underskudd i 2019

Bedriften hadde i fjor et underskudd på 1,2 millioner kroner, og mesteparten skyldes inntektstap på finesker.

– Prognosene viser at dette vil bli ytterligere forverret når vår største kunde på esker flytter helt ut. Derfor har styret valgt at vi skal kutte denne produksjonen helt, sier Møen.

Styret har også bestemt at bedriften skal fortsette produksjon av thermoemballasje, men at denne skal flyttes til ledige lokaler hos Hardanger Bestikk i Kinsarvik.

Fabrikklokalene i Vaksdal på 1.400 kvadratmeter og maskinene for industriell eskeproduksjon blir nå lagt ut for salg til markedspris.

Lønnsomhet krever at volumene er store nok

Nils Henrik Møen skal fortsette som daglig leder i bedriften, også etter flyttingen til Kinsarvik. Styreleder i Profil Emballasje, Rune Leikvoll, sier at det er et paradoks at det var eneeieren og den største kunden som laget problemene for Profil Emballasje.

Men han velger å holde de to bedriftene fra hverandre.

– For å få butikk i å produsere esker, må en ha stort nok volum for å få det lønnsomt. Som styreleder har jeg jobbet hardt for å få nye kunder, men de har vært små, så det har ikke vært nok, sier han.

– Men jeg har tro på markedet for thermoemballasje, legger han til.

(Saken oppdateres)

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar