Produsenter hedret for topp melkekvalitet av TINE

PUBLISERT: 27 april 2016
OPPDATERT: 26 januar

26. april mottok til sammen 85 melkeprodusenter fra hele landet TINEs høyeste utmerkelse for topp melkekvalitet, Sølvtina.

Tildelingen fant sted under en høytidelig markering på Lillestrøm i forkant av TINEs årsmøte.Hver dag måler TINE kvaliteten på melka fra norske melkeprodusenter. Den beste melka kategoriseres som «elitemelk». Bønder som klarer å levere elitemelk hver eneste dag i 15 år, hedres med Sølvtina.

Kvalitet og grundighet
TINEs styreleder Trond Reierstad og konsernsjef Hanne Refsholt stod for utdeling på Lillestrøm tirsdag kveld 26. april.

Elitemelk er den høyeste kvalitetsmerkingen norske melkebønder kan få for sin råvareleveranse, og nær 5 500 dager med god fjøsdrift må til for å kunne motta den eksklusive tina i sølv.

– Sølvtina er et symbol på det langsiktige og møysommelige arbeidet bønder har lagt ned over mange år. Mottakerne har utført et imponerende godt arbeid med vekt på kvalitet og grundighet over lang tid, sier Hanne Refsholt, konsernsjef i TINE.

Høy andel elitemelk
Styreleder Trond Reierstad er stolt over den dyktighet og grundighet mottakerne av Sølvtina representerer. Bak prestasjonene ligger yrkesstolthet, gode hygienerutiner og grundig planlegging og oppfølging av alle deler av gårdsdrifta, med stor vekt på å ta vare på dyra på beste måte.

TINEs rådgiverapparat med eksperter på dyrehelse og melkekvalitet bidrar også.

– Høy kvalitet er det beste konkurransefortrinnet norsk melkeproduksjon har i konkurransen med utenlandske aktører. I løpet av de siste 15 årene har andelen elitemelk økt jevnt. Det betyr at norske forbrukere får melk i verdensklasse, sier Trond Reierstad.

 

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex