Plastic Recyclers Europe (PRE) lanserer RecyClass Platform som et hjelpeverktøy for selskaper som vil øke gjenvinnbarheten på plastemballasje.
I januar lanserte EU-kommisjonen sin plaststrategi som oppfordrer plastindustrien til å endre måten plastemballasje produseres på. Flere varemerker har signalisert at de vil forplikte seg til å øke gjenvinnbarheten i plastemballasje.
Økt troverdighet
I lys av dette har PRE sette behovet for å lansere en veileder.
– RecyGlass Platform er det rette verktøyet for å hjelpe bedrifter til å bygge varemerkenes troverdighet med støtte fra plastindustrien, sier Paolo Glerean, leder av RecyClass.
Plattformen tilbyr:
* kundeservice via epost for alle spørsmål om gjenvinnbarhet på emballasjen
* analyse og evaluering av din gjenvinningsplan
* Design av kundetilpasset opplæring
* En plass i rådet for RecyClass
* Visning av selskapets logo på nettsiden til RecyClass
Drevet av merkevareeiere
Lanseringen av plattformen er drevet av merkevareeiernes økte engasjement for gjenvinnbar emballasje. Initiativet er ment å lukke gapet mellom forskjellige industrielle aktører og å samle kunnskap fra gjenvinnere og emballasjeprodusenter.
Norsk faktaark og kalkulator under utarbeiding
I prosjektet «Design for gjenvinning» utarbeider Grønt Punkt Norge et faktaark og en kalkulator som skal hjelpe produsenter å utvikle emballasje som er enklere å gjenvinne, slik at materialgjenvinningen kan øke.