Peterson bygger en helt ny bølgepappfabrikk i Halden

PUBLISERT: 13 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar


Det nye flaggskipet blant Petersons fabrikker skal bygges i Halden. Produksjonen som i dag foregår i Sarpsborg skal flyttes til den nye fabrikken som er ferdig høsten 2019.

Peterson Packaging er en av de ledende aktørene i skandinavisk emballasjeindustri. Nå røper de planene om å bygge en ny og svært moderne fabrikk i Halden. Dagens produksjon i Sarpsborg skal flyttes til den nye fabrikken når den står ferdig.

Industri 4.0 for framtiden
Den nye fabrikken skal bli enda mer effektiv, noe som gir høyere leveringsstabilitet og kortere leveringstid. Den vil også sørge for at Peterson ligger i teten når det gjelder Industri 4.0 for framtiden.

State-of-the-art teknologi bygget på grønne prinsipper vil gjøre den nye fabrikken unik i hele regionen. Produksjonsutstyret blir helt fornyet, og ferdige varer skal lagres og distribueres fra et nytt høytlager.

Lageret blir fullt integrert med de digitale produksjonssystemene. Høytlageret vil gi kommersielle fordeler som økt leveringsstabilitet og kortere leveringstider. Den totale produksjonskapasiteten vil øke betydelig. Fabrikken skal stå ferdig til høsten 2019.

Lang historie i Østfold
– Peterson har en lang historie i Østfold. Derfor er vi glade for å kunne investere i en splitter ny fabrikk som er lokalisert i samme område, nært til våre kunder, sier Dan Johannessen. Administrerende direktør i Peterson.

– Vi vil kunne tilby våre kunder økt kvalitet og service. Nybygget er en langsiktig investering i framtiden for Peterson og våre kunder.

Kort tid etter at VPK Packaging og Klingele kjøpte konsernet i 2017, annonserte Peterson et investeringsprogram for hele Norden. Begge aksjeeierne bekrefter nå sin langsiktige strategi for det skandinaviske markedet.

Gjennom det delte eierskapet har Peterson en betydelig posisjon i emballasjealliansen Blue Box Partners, noe som gir tilgang til et europeisk, vidtrekkende emballeringsnettverk.

En unik plattform
– Flytting av driften fra Sarpsborg til Halden viderefører Petersons markedslederposisjon og gir oss en unik plattform til å være i tet på innovasjon, med en fabrikk som er fullt utstyrt for å svare på behovene til 4.0-industrien, konkluderer Dan Johannessen.

Peterson er et uavhengig skandinavisk selskapsom eies av VPK Packaging Group og Klingele, to familieeide emballasjeselskaper som deler en langsiktig selskapsvisjon og har en lang historie med bærekraftig emballasjeløsninger.

Peterson har over 600 ansatte i Skandinavia og omsetter totalt for 160 millioner euro. Konsernet har fabrikker i Sarpsborg og Sykkylven i Norge, Norrköping og Bäckefors i Sverige og i Randers i Danmark.

Peterson produserer bølgepappemballasje, displayløsninger og pakkemaskiner. Hovemarkedene er forbrukervarer, mat og drikke, industri og e-handel.

 

 

Siste nytt

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David

Les mer

Ketsjupemballasje som "eksploderer"

Det nederlandske designfirmaet Akarton har utviklet en reklameemballasje for det nederlandske selskapet Hela og deres Hela Tomato Ketchup. Løsningen viser hvordan innovativ design og funksjonalitet kan møtes, samt tiltrekke seg influensere som markedsførere.
Akarton_HelaTomaat_VM3_25_verpakkingx

Starbucks lanserer plastfrie kaffebegre

En ny versjon av Starbucks' ikoniske hvite beger har nylig blitt lansert i Europa. Etter mye forskning og utvikling har Starbucks nå en kaffekopp der plastfôringen er erstattet med et mineralbelegg. Det nye begeret er sertifisert som hjemmekomposterbart og i stor grad resirkulerbart.
starbux

Ny trauforsegler for store kvanta fra Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introdusert en ny trau-forsegler for næringsmiddelindustrien, QX-800, som gir økt kapasitet og adresserer ytelses- og effektivitetsutfordringene ved trauforseglingsapplikasjoner. Den er basert på smart intelligens og har et kompakt design.
QX-800-close-up-shot-of-gripper-arms-with-pots-of-fruitx

Kongsberg forenkler håndteringen med ny programvare

På Drupa i fjor lanserte Kongsberg PCS sitt nye flaggskip innen skjærebord, ultimate 24. Det var en gitt følgesvenn for årets FESPA -messe samt et C24 -bord og nyheter innen programvare.
David