Et voksende hjemmemarked og en trend mot premium øl i Storbritannia og USA har fått Birra Peroni til å oppgradere kapasiteten i flasketapperiet.
Økt produktivitet koblet med fleksibilitet og bærekraft var blant kravene til det italienske bryggeriet, som er en del av Asahi Group Holdings Ltd.
Komplett tappelinje for glassflasker
En ny, komplett tappelinje for glassflasker er nå installert av Sidel, som har vært en samarbeidspartner gjennom mange år. Linjen består blant annet den nye flaskefylleren EvoFILL og EvoDECO etiketteringsmaskin for kaldt lim.
Linjen er installert på selskapets fabrikk i Bari og er ment å kunne håndtere to øltyper i porteføljen: Peroni i gjenbruks- og engangsflasker, samt Peroni Nastro Azzurro.
Med 198 milliarder liter i året er øl den desidert største alkoholholdige drikkevaren i verden, med 78 prosent av det globale markedet. De siste fem årene har en håndfull megatrender formet bransjen. For eksempel er premium øl en trend som er forventet å fortsette.
50.000 flasker i timen
Forbrukerne er også på vei mot håndbrygget øl, og amerikanske øldrikkere visere interesse for importert lager, fremfor hjemlige varianter i lavere prisklasser. Å drikke «mindre men bedre» har gitt vekst i flere modne markeder.
Kategorien vokst med 1,3 prosent globalt i 2018, mens det italienske markedet vokst med 2 prosent. Peroni Nastro Azzurro lager ble lansert i mai for å appellere til italienere som vil ha en original smak. Sammen med Peroni har bryggeriet cirka 20 prosent markedsandel i hjemlandet.
Tappelinjen for glassflasker kan fylle 50.000 flasker i timen og er designet med arena layout og bemannes av fire operatører.
– Siden vi også prosesserer returflasker måtte vi lage en smart sløyfestyring. Sidel hjalp oss med dette, og resultatet er en linje som kan kjøre sømløst med maksimal oppetid, sier Luigi De Liddo, emballasjesjef på Peroni.