Antall varemerker i Norge øker stadig, og den første uken i september ble varemerke nummer 300.000 godkjent av Patentstyret.
Siden 1911 har Patentstyret registrert varemerker i Norge, og første uken i september nådde de 300.000 godkjente varemerker. Seksjonssjef i Design- og varemerkeavdelingen, Solrun Dolva, forteller til Innomag at det er en stadig økning i varemerker.
– Siden 1999 har det kommet inn 100 000 nye varemerker, sier hun.
Økning med 30 prosent
De siste fem årene har antall søknader steget med 30 prosent, og Patentstyret mottar hver måned over 650 søknader for nye varemerker. Sju av ti går rett til godkjenningsprosessen, mens de siste trenger litt redigering, og noen blir avslått.
Hovedsakelig er det små og mellomstore norske bedrifter som ligger i søknadsbunken. Noen av de store selskapene har til gjengjeld mange varemerker, for eksempel Tine og NorgesGruppen, som troner på toppen i antall varemerker.
– I tillegg har vi i de siste årene sett en stor økning i varemerker fra bryggerier, etter at mikrobrygging ble populært, forteller Dolva.
Klassikere består
Men selv om det stadig kommer nye varemerker, er det mange gode klassikere som fremdeles er på markedet. Freia ble registrert for sjokolade allerede i 1910, Sætre for kjeks i 1915, og Norrøna for sko i 1908.
– Og Smørbukk-karamellen har vært registrert helt siden 1936, forteller Dolva.
Siden det er flest små bedrifter som søker om varemerker, har Patentstyret laget en søknadsveiviser for å gjøre prosessen enklere.