Patentstyret har nå godkjent 300.000 varemerker i Norge

PUBLISERT: 10 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


Antall varemerker i Norge øker stadig, og den første uken i september ble varemerke nummer 300.000 godkjent av Patentstyret.

Siden 1911 har Patentstyret registrert varemerker i Norge, og første uken i september nådde de 300.000 godkjente varemerker. Seksjonssjef i Design- og varemerkeavdelingen, Solrun Dolva, forteller til Innomag at det er en stadig økning i varemerker.

– Siden 1999 har det kommet inn 100 000 nye varemerker, sier hun.

Økning med 30 prosent
De siste fem årene har antall søknader steget med 30 prosent, og Patentstyret mottar hver måned over 650 søknader for nye varemerker. Sju av ti går rett til godkjenningsprosessen, mens de siste trenger litt redigering, og noen blir avslått.

Hovedsakelig er det små og mellomstore norske bedrifter som ligger i søknadsbunken. Noen av de store selskapene har til gjengjeld mange varemerker, for eksempel Tine og NorgesGruppen, som troner på toppen i antall varemerker.

– I tillegg har vi i de siste årene sett en stor økning i varemerker fra bryggerier, etter at mikrobrygging ble populært, forteller Dolva.

Klassikere består
Men selv om det stadig kommer nye varemerker, er det mange gode klassikere som fremdeles er på markedet. Freia ble registrert for sjokolade allerede i 1910, Sætre for kjeks i 1915, og Norrøna for sko i 1908.

– Og Smørbukk-karamellen har vært registrert helt siden 1936, forteller Dolva.

Siden det er flest små bedrifter som søker om varemerker, har Patentstyret laget en søknadsveiviser for å gjøre prosessen enklere.

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red