Partbox 3D-printingplattform for reservedeler vant verdikjedepris

PUBLISERT: 23 november 2020
OPPDATERT: 26 januar

Ved hjelp av «Click & Print-prinsippet kan reservedeler produseres av hvem som helst i ønsket volum.|

Schubert Additive Solutions GmbH vant Supply Chain Award med sin Partbox for 3D-printing av reservedeler. Prisen ble utdelt på messen EXCHAiNGE 2020.

Partbox er en strømmeplattform for reservedeler og forbruksdeler. Den gjør det mulig å printe ut deler med et tastetrykk direkte på kundens fabrikk. Både fagjuryen og folkejuryen lot seg imponere av løsningen. Prisen ble delt ut av fagbladet Logistik Heute.

Under avstemmingen fikk Schuberts løsning konkurranse av Heureka Business Solutions, Daimler Trucks og Waku Robotics.

– Vi er stolte over at Partbox ble valgt og beæret som en smart løsning av ekspertene på EXCHAiNGE, sier Marcus Schindler, administrerende direktør i Schubert Additive Solutions GmbH.

– Dette viser at Logostics 4.0 er mer enn digitalisering av materialflyten og automatisering av systemer og prosesser. Intelligent nettverksbygging på forskjellige områder, i vårt tilfelle med logistikk, er en nøkkel til dette. I tillegg til at designing av deler blir mer effektiv, åpner 3D-design for nye perspektiver når det gjelder taktile fordeler.

Produksjon med standard 3D-printer
Jurymedlem Petra Seebauer overrekker prisen til Marcus Schindler (midten og Jörg Brenner, begge produksjonsdirektører i Schubert Additive Solutions GmbH.

Nøkkelordet er «Manufacturing on Demand». Elektroniske designdata kan hentes i løpet av sekunder og printes ut hvor som helst i hele verden. Den unge spin-off-bedriften til emballasjeprodusenten Gerhard Schubert GmbH tilbyr tilgang til testede og produsentsertifiserte printdata.

Det eneste kundene trenger en standard 3D-printer og Partbocx, som via LTE-forbindelse er direkteforbundet med det digitale lageret på en trygg måte. Ved hjelp av «Click & Print-prinsippet kan reservedeler produseres av hvem som helst i ønsket volum.

Schubert Additive Solutions støtter også sine kunder med service for alle typer additiv produksjon, med sin erfaring fra produksjonen av over 120.000 additivproduserte deler i eget hus.

Desentralisert produksjon

Teamet i Schubert Additive Solutions er overbevist om at på et tidspunkt vil normen være å sende data til kunden i stedet for reservedeler.

– Med dette i bakhodet jobber vi for fullt med vår visjon om desentralisert produksjon. Prisen viser at vi er på rett spor, fortsetter Schindler.
Jurymedlemmet Harald Geimer, Partner ved PwC Management Consulting, tror at Partbox har potensial for å revolusjonere verdikjeden for produksjon og lagring av reservedeler.

– Samtidig legger selskapet stor vekt på det intellektuelle eierskapet ved å bruke en strømmeplattform. Dette kan bli en fremtidsløsning på grunn av den voksende etterspørselen etter kundespesifikke produkter med mange varianter.

Jurymedlemmet Petra Seebauer, co-publisher i Logistik Heute, legger til at Schuberts industrielle 3D-printplattform gir kundene mer kostnadseffektive og raskere innkjøp av reservedeler.
– Dessuten har besparelsene i transport en positiv effekt på miljø og bærekraft.

 

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar