Packnews-veteran Ragnvald Johansen har fylt 80 år

PUBLISERT: 10 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar

|

Ragnvald Johansen, som gjennom mange år var redaktør i Packnews, fylte 80 år 11. januar. Han kan se tilbake på et langt liv med emballasje som levebrød.

Ragnvald Johansen feiret for noen år siden 50 år i emballasjebransjen på en tilstelning hos Amcor i Drammen, før bedriften ble lagt ned i 2012.

Redaktør i Emballering
Etter en stund i Transparent Emballasje, som bedriften da het, begynte han å skrive noen artikler for fagbladet Emballering, som mange år senere fikk navnet Packnews. Han gjorde sine saker såpass bra at han etter hvert overtok som redaktør for Emballering.

Denne jobben hadde han i mange år, før kjærligheten trakk ham til Greiffensee utenfor Zurich i Sveits. Der bygget han opp et stort kontaktnett som frilansleverandør av emballasjestoff, og han ble ansatt som sjefredaktør da fagbladet Mat & Pack ble startet som konkurrent til Emballering.

Etter noen år trakk han seg tilbake fra denne jobben, men kom seg raskt opp på hesten igjen som redaktør for den nystartede nettsiden Packnews på midten av 2000-tallet.

Seniorredaktør i Packnews
Nettsiden hadde en turbulent tilværelse de første årene og ble etter hvert lagt ned. Skarland Press kjøpte da opp Packnews og kjørte i gang på nytt med undertegnede som redaktør. Ragnvald ble da hyret inn som seniorredaktør i en årrekke.

Det som kjennetegnet Ragnvald var hans gutteaktige begeistring for emballasje, spesielt påkostet luksusemballasje der designere fikk boltre seg med fargesprakende løsninger.

Alle som traff Ragnvald pp de store messene, merket denne begeistringen som lett smittet andre og kom til syne i artiklene han skrev. Ragnvald var til tross for sin alder en av pionerene som virkelig fordelene med nettpublisering og la sin ære i å være først ute med sine nyheter.

Golf og kryssord
Man skulle kanskje tro at 80-åringen nå kunne hvile på sine laurbær, men skrivekløen sitter fortsatt dypt hos Ragnvald. Han har de senere årene skrevet og utgitt to bøker og er fortsatt en aktiv leverandør av kryssord til norske medier som Bergensavisen og Dagsavisen.

Og han er ofte ute og svinger golfkølla sammen med sin kjære Ines.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar