På Hunkeler Innovation Days må leverandørene samarbeide

Foto: Søren Winsløw
PUBLISERT: 9 januar 2025
OPPDATERT: 9 januar

Hvert annet år er Lucerne sentrum for Hunkeler Innovation Days. Det høres kanskje ikke spennende ut, men det er nok det mest spennende stedet å se på ny teknologi og utviklingstrender innen grafisk produksjon.

Rundt 6700 besøkende fra 100 nasjoner reiste til Hunkeler Innovation Days 2023. I år er det ventet enda flere besøkende.

Hunkeler Innovation Days er blitt en viktig møteplass for bransjen – noe både utstillere, deltakere og internasjonal fagpresse er enige om. Hunkeler Innovation Days har med sitt tverrfaglige konsept alltid vært spesielle sammenlignet med andre messer.

Trykkerisektoren endrer seg i raskt tempo, og få arrangementer gjenspeiler denne dynamiske aktiviteten bedre enn Hunkeler Innovation Days, hvor leverandører innen prepress, digitaltrykk og etterbehandling, samt underlag, forbruksvarer og etterbehandlingsmaterialer og programvare vil presentere sine nyeste produkter og løsninger. Det er ikke bare Hunkeler som viser hva de har i hyllene.

Hva er spesielt med Hunkeler Innovation Days

Det som er spesielt med Hunkeler Innovation Days er at alle utstillere er pålagt å inngå konfigurasjoner med andre leverandører for å vise hvordan deres løsninger samhandler i den virkelige verden. Derfor kan du se liveproduksjoner av alt fra bøker, hefter, skjemaer, brosjyrer, brev m.m. i noen tilfeller selv med inline-behandling.

Blant utstillerne i år finner du: Canon, Kodak, Fujifilm, Ricoh, Screen, HP, Baumann Perfecta, Horizon, C.P. Bourg, Kurz, XMPIE, Dataline, Igepa, Scodix, Hybrid Software, Enfocus og mange andre.

Jeg har hatt gleden av å besøke messen de siste gangene og er imponert over både oppsettet med de mange produksjonslinjene, men også over hele logistikken rundt arrangementet, som går som et sveitsisk urverk.

Dette er femte gang Hunkeler Innovation Days arrangeres i Luzern. Det foregår fra 24.-27. februar.

Les mer

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

To svenske trykkerigiganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Magnus Blegen, Direktør Production i Canon Norge vitner om et voksende emballasjemarked og slår i den sammenhengen et slag for digitalprintingens fordeler.
foto-83

HolyGrail 2.0 muliggjør sirkulær økonomi gjennom digitalisering av emballasjer

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterte Jan 't Hart, prosjektleder i AIM (European Brands Association), utviklingen av det interessante HolyGrail 2.0-prosjektet. Dette initiativet fokuserer på bruk av digitale vannmerker for å bedre sortere emballasjeavfall og fremme resirkulering av høy kvalitet. Det endelige målet er å bidra til den sirkulære økonomien.
Lenor-codes

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx