Orkla deltar i kampanje for bærekraftig gjenreising

PUBLISERT: 25 mai 2020
OPPDATERT: 26 januar

Konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch konsernsjef i Orkla.

Orkla vil bidra til bærekraftig gjenreising av økonomien etter koronakrisen og deltar i en internasjonal klimakampanje sammen med 155 selskaper i 33 land.

«Uniting Business and Governments to Recover Better» er navnet på kampanjen som den internasjonale organisasjonen Science Based Targets initiative (SBTi) og United Nations Global Compact står bak.

I alt 155 selskaper i 33 land deltar i kampanjen, som vektlegger betydningen av at næringsliv og myndigheter må jobbe sammen for å nå klimamålene.
Økonomien må gjenreises etter koronakrisen på en måte som bidrar til å løse de globale klimautfordringene. Næringslivet må være innstilt på å investere i fornybar energi og bærekraftige løsninger.
Samtidig vil det være nødvendig med en klimapolitikk som reduserer risikoen ved slike investeringer og fremmer grønn vekst.

Stort press på samfunnet

– Koronakrisen har lagt stort press på samfunnet. Når økonomien skal gjenreises er det viktig at næringsliv og myndigheter samarbeider om å nå klimamålene og jobbe sammen for en bærekraftig gjenoppbygging, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch i Orkla.

Orkla har hatt et viktig samfunnsansvar under koronautbruddet, som leverandør av matvarer, vaskemidler og hygieneartikler. Som følge av stor etterspørsel har produksjonen innen utvalgte kategorier blitt trappet opp, for å sørge for solide lagerbeholdninger og god leveringsevne.

Samtidig ønsker Orkla å utvise lederskap i omstillingen til bærekraftig produksjon. Selskapet har satt mål for klimagassreduksjon i tråd med Paris-avtalen om å begrense global oppvarming til 1,5 grader. Orklas klimamål er fra før godkjent av SBTi.

Redusert klimautslipp fra egen produksjon

I løpet av de siste fem årene er klimagassutslippene fra Orklas egen produksjon redusert med nesten 60 prosent. Orkla har også jobbet med å redusere matsvinn, øke resirkuleringen av emballasje og redusere klimaavtrykket fra egne produkter.

Plantebaserte alternativer til kjøtt og utvikling av produkter og emballasje av fornybare og resirkulerte materialer har vært en viktig del av bærekraftarbeidet.
Ved å signere oppropet «Uniting Business and Governments to Recover Better» understreker Orkla at arbeidet for å nå klimamålene ikke må stoppe opp som følge av COVID-19.

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x