Orkla satser digitalt med helse og sport på nett

PUBLISERT: 30 januar 2018
OPPDATERT: 26 januar


Orkla har inngått avtale om kjøp av det svenske selskapet Health and Sports Nutrition Group HSNG AB («HSNG») som driver netthandelsportaler.

HSNG driver netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore, og er den største nettaktøren i Norden innen helse og sportsernæring.

24 millioner besøkende
Gjennom netthandelsportalene Gymgrossisten og Bodystore tilbyr HSNG kosttilskudd, helse- og velværeprodukter, treningsklær, utstyr og tilbehør til en bred kundebase i Norden. Porteføljen omfatter både salg av egne merkevarer og produkter forhandlet på vegne av tredjepart.

Nettstedene som overdras har 24 millioner besøk årlig.

– Orkla har som mål å styrke seg innen digital markedsføring og salg, og får med dette nærhet til et stort antall engasjerte forbrukere, sier konserndirektør og leder for Orkla Care, Stig Ebert Nilssen.

– Helse er et satsningsområde for oss, og vi ser gode muligheter for samarbeid med vår eksisterende virksomhet, blant annet i form av økt distribusjon i tradisjonelle salgskanaler og ikke minst økt forbrukerinnsikt.

Rettet mot idrettsutøvere og sportsentusiaster
Gymgrossisten retter seg først og fremst mot idrettsutøvere og aktive sportsentusiaster. Bodystore er en helhetlig butikk for helsebevisste forbrukere, og henvender seg til alle kundegrupper med interesse for helse og velvære.

HSNG har et produktutviklingsteam bestående av erfarne ernæringsfysiologer som tilbyr kundeservice og produktrådgivning direkte til forbruker.

HSNGs virksomhet vil bli videreført som en egen enhet i forretningsområdet Orkla Care.

Cirka 170 ansatte i HSNG
HSNG eies i dag av Qliro Group og har cirka 170 ansatte. Selskapet har hovedkontor i Stockholm og et 12,700 m2 stort logistikksenter i Trollhättan. For siste rullerende 12 måneder per 1. oktober var omsetning for HSNG SEK 772,8 mill. (ca. 757 mill. kroner).

60 prosent av selskapets omsetning kommer fra Sverige, og resten hovedsakelig fra Finland, Norge og Danmark.

Transaksjonen er betinget av godkjennelse fra konkurransemyndigheter i Sverige, Norge og Østerrike. Partene er blitt enige om en kjøpesum på 360 mill. svenske kroner på gjeldfri basis.

 

 

Les mer

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Siste nytt

Første yoghurtbeger med matgodkjent resirkulert polystyren

INEOS Styrolution lanserer yoghurtbeger med mekanisk resirkulert polystyren som et resultat av samarbeid mellom flere partnere i verdikjeden. Milepælen ble oppnådd gjennom samarbeid mellom flere partnere langs verdikjeden. Det kalles en game changer.
Yoghurt-cupsx

Mars reduserer emballasjeplasten med digital simuleringsløsning

Mars' bruk av Ansys simuleringsløsning har redusert mengden av plast som Mars kjøper inn for testing med cirka 246 tonn og har potensial til å redusere utviklingstiden med opptil 40 prosent.
Bilde: Mars

Papirsperre fikk pris i bærekraftkonkurranse

Tetra Pak har blitt tildelt "Resource Efficiency"-prisen på Sustainable Packaging News Awards 2024, for sin papirbaserte innovasjon innen barrierematerialer.
Mimosa_choco_3d-strawsx

EUBP: ”Bioplast en nøkkelfaktor for å oppfylle PPWR-forordningen”

Bioplast vil få økende betydning i fremtiden med innføringen av EUs emballasje- og emballasjeavfallsforordning (PPWR). Det mener organisasjonen European Bioplastics (EUBP) og deres administrerende direktør Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx