Orkla lanserer flaskeserie i 100 % resirkulert plast

PUBLISERT: 16 november 2017
OPPDATERT: 26 januar

«Klar» er en ny rengjøringsserie fra Orkla der flaskene utelukkende består av resirkulert plast som er blitt kildesortert av forbrukere og deretter gjenvunnet.

Rengjøringsmidlene har ingen unødvendige kjemikalier. Anne Støren har vært produkt- og prosjektansvarlig fra begynnelsen av produktets reise, og er overveldet over den positive responsen Klar har mottatt.

Motivert av samfunnstrender
-Vi startet prosjektet i 2016 og begynte utforskingen av det som skulle bli Klar. Vi var motivert av de større samfunnstrendene, og særlig den som karakteriseres av mer bevisste forbrukere, sier han.

– Det er viktig for oss at produktet skal kunne brukes uanstrengt av forbruker, mens vi tar ansvaret for å sikre et grønnere alternativ. Vi var kun fire personer i prosjektet i begynnelsen som virkelig ønsket, og ønsker, å gjøre en miljøforskjell.

– Det har vært et nært og personlig oppdrag å jobbe så tett mot samme mål.

Oppfyller forbrukernes behov
Klar skulle bli et produkt som oppfyller forbrukerens behov, og dermed falt det seg også naturlig å ta med forbrukeren helt fra begynnelsen av reisen på Orklas nye produkt.

Ved siden av samarbeid med forbrukeren, har Klar også hatt et tett samarbeid med Svanen og Astma- og allergiforbundet. Serien er 100 prosent vegansk og består av vaskeaktive stoffer som brytes lett ned i naturen.

Det har vært viktig for teamet bak produktet å utvikle Klar-serien med fokus på informasjon om produktets innhold – både på godt og vondt.

Korker i PCR-plast
-Vi ønsker å spille på lag når det gjelder å bære frem de beste mulighetene. Vi legger også vekt på å ha en åpenhet hvor vi forklarer til forbruker at vi har de ingrediensene vi har, og hvorfor vi har med de ingrediensene vi har, sier Støren.

Klar vil hele tiden jobbe for å spisse produktets videre retning ut ifra hvilken teknologi som kommer på markedet. Neste skritt er blant annet å få korkene i 100 prosent PCR-plast. (Post Consumer Recycled).

– Her jobber vi med leverandøren for å få til dette i løpet av kort tid.Flaskene kan uansett resirkuleres med korken på, avslutter Støren.

Bruk av resirkulert plast kan sidestilles med fornybare råvarer og er helt i tråd med prinsippene om sirkulær økonomi.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors