Orkla kjøper UK-produsent av karamell og sjokolade 

PUBLISERT: 30 september 2018
OPPDATERT: 26 januar


County Confectionery Ltd. har lenge vært leverandør til Orkla Food Ingredients i Storbritannia. Etter oppkjøp via et datterselskap, blir de en del av Orkla.

Gjennom sitt heleide datterselskap NIC Enterprises Limited (NIC) har Orkla Food Ingredients signert og gjennomført en avtale om kjøp av den britiske sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery Ltd. (County's).
 
Sterke på iskrem i Stobritannia
County's har en voksende kundebase, inkludert detaljhandler, grossister og foodservice. De har lenge vært en leverandør til Orkla Food Ingredients i Storbritannia.
 
Orkla Food Ingredients har en sterk posisjon som leverandør av bakeriingredienser i Norden og utvalgte land i Europa. De har også bygget opp en solid posisjon innen iskremingredienser og -tilbehør i Storbritannia. 

Datterselskapet Orchard Valley Foods har sterke posisjoner som leverandør av ingredienser og tilbehør til bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet i Storbritannia og Europa.
 
Strategisk riktig
– County's har en lang historie med produksjon av karamell- og sjokoladeprodukter av høy kvalitet, sier Tor Osmundsen, CEO for NIC Group. 

– Kjøpet av County's er strategisk riktig og vil komplettere Orkla Food Ingredients’ posisjon som leverandør av ingredienser og tilbehør til det britiske bakeri-, sjokolade- og iskremmarkedet.
 
County's er et familieeid selskap etablert i 1983 med 95 ansatte. Virksomheten har hovedkontor og produksjonsanlegg i St. Ives i Cornwall, Storbritannia. Selskapet hadde en omsetning på 8,6 millioner britiske pund (cirka 94 millioner kroner) i regnskapsåret som ble avsluttet i mai 2018. Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. oktober 2018.
 
Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

 

 

Les mer

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex

Siste nytt

Lite kunnskap om emballasjens miljøpåvirkning blant svenske øldrikkere

En ny undersøkelse fra Sveriges Bryggerier viser at svenskene foretrekker å kjøpe øl på flaske for smakens skyld, men boksen er populær av praktiske årsaker. Nær fire av ti synes det er vanskelig å vite hvilken emballasje som er mest miljøvennlig, samtidig som like mange svarer at de ikke bryr seg om emballasjens miljøpåvirkning.
Namnlös design - 7

Ny internasjonal toppjobb for Fujifilms Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Svenske GAIA Biomaterials leverer materialer til millioner av sugerør i USA

I disse dager starter det amerikanske selskapet Evanesce produksjonen av de første 7,5 millioner sugerørene av det svenske materialet Biodolomer. En krittbasert plastforsegling produsert av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Paboco lanserer nå verdens første markedsklare papirflaske

Paboco og Blue Ocean Closures har inngått partnerskap for å lage bransjens første markedsklare kombinasjon av papirflaske og fiberbasert lukking. Den er nå tilgjengelig på markedet og forventes å nå forbrukerne tidlig i 2025. 8. oktober ble den for første gang vist frem til markedet. Det fant sted på legemiddelmessen CPHI i Milano.
Main-Imagex