Orkla kjøper nytt matvare-selskap i Sentral-Europa

PUBLISERT: 13 desember 2015
OPPDATERT: 26 januar


Orkla har inngått avtale om å kjøpe Hamé, et ledende merkevareselskap innenfor matvarer i Tsjekkia og Slovakia.

Hamé har sterke posisjoner i en rekke kategorier som passer godt sammen med Orklas eksisterende portefølje. Oppkjøpet av Hamé gjør at Orkla dobler sin omsetning i Sentral-Europa.  

Ikoniske merkevarer
I Tsjekkia og Slovakia har Hamé ledende posisjoner innen kategoriene leverpostei, ferdigmat, ketchup, konserverte grønnsaker, syltetøy og barnemat. Produktporteføljen inkluderer ikoniske merkevarer som Hamé, Májka, Znojmia og Otma.

I tillegg har Hamé sterke posisjoner innen leverpostei i Ungarn, Romania og Russland.

– Hamé tilbyr kategorier som er velkjente for Orkla og som vil utfylle og styrke våre eksisterende kategorier. Med denne avtalen blir Orkla ett av de ledende merkevareselskapene i attraktive markeder i Sentral-Europa, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

Orkla er i dag til stede i Sentral-Europa med selskapene Vitana (Tsjekkia og Slovakia), Felix Austria, og Orkla Foods Romania.

Orkla blir attraktiv
– Med Vitana og Hamé blir Orkla en attraktiv leverandør til dagligvarehandelen i Tsjekkia og Slovakia, og transaksjonen styrker også vår virksomhet i Romania. Et sterkere fotfeste i Sentral-Europa gjør Orkla godt posisjonert for videre vekst i disse markedene, sier Atle Vidar Nagel-Johansen, konserndirektør og leder for Orkla Foods.

Hamé har cirka 2.400 ansatte og ti fabrikker. Selskapets hovedkontor ligger i Kunovice i den sørøstlige delen av Tsjekkia. Selskapet oppnådde i 2014 salgsinntekter på CZK 4,9 mrd. (ca. 1,7 mrd. kroner) og et nettoresultat på CZK 234 mill. (ca. 83 mill. kroner).

70 prosent av Hamés salgsinntekter kommer fra Tsjekkia og Slovakia.

Selger er Decapterus S.à.r.l., et Luxembourg-basert private equity eierselskap. Partene er blitt enige om en kjøpesum på EUR 175 millioner. Avtalen er betinget av godkjennelse fra relevante konkurransemyndigheter.

 

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x