Orkla kjøper markedsleder i pizzasegmentet i Danmark

PUBLISERT: 13 mars 2018
OPPDATERT: 26 januar


Orkla har inngått en avtale om å investere i danske Gorm's som er markedsleder i premium-segmentet for pizzarestauranter i Danmark.
 
Orkla er fra før ledende innenfor frossenpizza i norsk, svensk og finsk dagligvarehandel. Med investeringen i Gorm's får Orkla en tydelig posisjon i en ny salgskanal med god vekst. Gorm's er en sterk merkevare med solide vekstplaner i restaurant, takeaway og catering i Danmark. 
 
Restaurantkjede
Virksomheten består av ni egeneide restauranter i København, Odense og Aarhus, samt tre franchise-drevne restauranter. Selskapets ledelse vil fortsette etter at avtalen er gjennomført. Restaurantene skal drives som en egen enhet under forretningsområdet Orkla Investments. 
 
Gjennom avtalen får Orkla en eierandel på 67 prosent av Gorm's, samt anledning til å øke til 100 prosent eierandel etter en avtalt periode. Eksisterende aksjonærer vil ha en samlet eierandel på 33 prosent. 

Virksomheten hadde en samlet omsetning på DKK 48 millioner i regnskapsåret til ultimo juni 2017 (62 mill. kroner) og EBITDA på DKK 3 millioner (4 millioner kroner). Gorm's har cirka 170 medarbeidere, og selskapets hovedkontor ligger utenfor København, Danmark.
 
Selskapet forventes å konsolideres regnskapsmessig fra 1. april 2018. 

 

 

Les mer

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red

Siste nytt

World Packaging Organization og AIPIA i smart samarbeid

WPO, World Packaging Organization, og AIPIA, Active and Intelligent Packaging Industry Association, har signert et Memorandum of Understanding (MOU), for å fremme deres samarbeid om å dele ideer om smart emballasje og vitenskapen bak denne.
WPO-AIPIAx

Fiberflaske som er klar for industriell produksjon

Flasker laget av fiber er et område som interesserer mange utviklere og nå og da kommer det informasjon om nye produkter. Du ser imidlertid ikke mye av dem på markedet. På den nylig avsluttede Pack Expo i Las Vegas ble et alternativ vist frem.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

Sveriges mest kjøpte bil fyller 70 år og har blitt ”grønn”

Godteriproduktet Ahlgrens biler kalles "Sveriges mest kjøpte bil" – i år fyller den 70 år og har samtidig fått nytt design og emballasje som i stor grad består av "grønn" bioplast. Dette skriver Nordisk Bioplastforening på sine nettsider.
bilar-plantpack-utvald

Her er de nominerte i Packnorth Award 2023 - del 2

Vi fortsetter presentasjonen av de nominerte til årets Packnorth Awards, denne gangen emballasje i kategoriene næringsmidler og netthandel.
A-gg-red