Orkla kjøper Islands ledende sjokolade- og godteriselskap

PUBLISERT: 10 mai 2021
OPPDATERT: 26 januar

Ingvill T. Berg, konserndirektør og leder for Orkla Confectionery & Snacks, og Lasse Ruud-Hansen ny administrerende direktør i Nói Siríus (Foto: Trygve Indrelid, NTB).

Orkla ASA har inngått avtale om å kjøpe det islandske selskapet Nói-Siríus HF («Nói Siríus»), den ledende produsenten av sjokolade og godteri på Island.

Nói Siríus er kjent for sine ikoniske sjokolademerker Síríus, Nóa Konfekt, Nóa Kropp, Nóa Páskaegg og Konsum.

Unik posisjon

– Nói Siríus har en unik posisjon på Island og passer godt inn i Orklas portefølje av ledende merkevarer, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.

– Vi ser et potensial for verdiskaping gjennom å bygge videre på Nói Siríus’ sterke merkevarer på Island og i tillegg utvide produktspekteret. Sjokolade, snacks og godteri er kjernekategorier for Orkla og Island er et marked i vekst – denne veksten skal vi være med på.

– Med dette kjøpet er Orkla Confectionery & Snacks representert med egne selskaper i alle de nordiske markeder og Baltikum, noe som gir et godt grunnlag for videre vekst, sier Ingvill T. Berg, som er konserndirektør og leder for Orkla Confectionery & Snacks.

Sterke merkevarer

Over 70 prosent av Nói Siríus’ omsetning kommer fra hjemmemarkedet. Virksomheten distribuerer også enkelte sterke globale merkevarer innen sjokolade-, snacks- og frokostprodukter. Selskapet hadde en omsetning på ISK 3,6 milliarder (cirka 230 millioner kroner) i 2020.

Nói Siríus ble etablert i 1920 og har ca. 120 ansatte. Selskapet eies i dag av flere private investorer. Virksomhetens hovedkontor, produksjonsanlegg og lagerfasiliteter ligger sentralt plassert i Reykjavik.

Avtalen som nå er inngått med dagens eiere gjelder 80 % av aksjene. Orkla har i drøye to år hatt en minoritetspost på 20 prosent i selskapet. Partene er enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen. Avtalen er betinget av godkjennelse fra islandske konkurransemyndigheter.

– En klar anerkjennelse

– Når et av Nordens ledende merkevareselskaper viser interesse for Nói Siríus, er det en klar anerkjennelse av det vi har oppnådd både med vårt selskap og våre merkevarer, sier admministrerende direktør Finnur Geirsson i Nói Siríus.

– Våre produkter betyr mye for de islandske forbrukerne. Både de ansatte og eierne i Nói Siríus har arbeidet hardt for å oppnå denne anerkjennelsen.
Etter 31 år i sjefsstolen har Finnur Geirsson, som også er en av eierne av virksomheten, uttrykt et ønske om å tre til side.

– Jeg er svært glad for å kunngjøre at Lasse Ruud-Hansen har takket ja til å bli ny administrerende direktør i Nói Siríu, sier Ingvill T. Berg s.
– Ruud-Hansen har en bred bransjeerfaring og kommer sist fra stillingen som Investment Director i Orkla Consumer & Financial Investements. Han er den rette personen for å realisere våre ambisiøse mål på Island.

Finnur Geirsson vil fortsette som adm.direktør frem til 1. august 2021, da Lasse Ruud-Hansen tiltrer.
Rolf Arnljot Strøm, CFO i Orkla Confectionery & Snacks, blir ny styreleder i Nói Siríus.

Orklas virksomhet på Island

Orkla Food Ingredients har virksomhet på Island – gjennom det deleide selskapet Dragsbæk – med selskaper som Kjarnavörur, Gæðabakstur, and Nonni litli.
I tillegg selges flere av Orklas merkevarer som Toro, Grandiosa, KiMs, OLW og Jordan på Island gjennom distributører. Samlet sett omsatte Orklas islandske virksomheter for 400 mill. kroner i 2020.

Orkla er en ledende leverandør av merkevarer og konseptløsninger til forbruker-, storhusholdnings- og bakerimarkedet i Norden, Baltikum og utvalgte markeder i Sentral-Europa og India. Orkla er notert på Oslo Børs og har hovedkontor i Oslo. Konsernet hadde i 2020 en omsetning på 47,1 mrd. kroner, og har i overkant av 21.000 ansatte.

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar