Orkla kjøper dansk aktør på personlige pleieprodukter

PUBLISERT: 21 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar

Orkla Care har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i det danske selskapet Riemann Holding A/S.

Selskapet har gode markedsposisjoner innenfor solkrem og antiperspiranter, og med kjøpet av Riemann styrker Orkla Care sin tilstedeværelse i apotekkanalen.  

Basert i Danmark med stor eksport
Produktporteføljen markedsføres under merkene P20 og Perspirex og selges primært gjennom apotekkanalen via distributører. Riemann er basert i Danmark, men cirka 90 prosent av omsetningen er eksport til andre europeiske markeder.

Virksomheten har oppnådd en årlig omsetningsvekst på 8 prosent de siste årene.
 
Riemann og Orkla Care utfyller hverandre godt. Orkla Care har fra før ledende posisjoner innen personlig pleie i Norden, og har i tillegg sterke posisjoner i Europa innen blant annet kosttilskudd, sårpleie og malerverktøy.
 
Tilgang til nye vekstplattformer
– Riemann har en attraktiv posisjon i apotekkanalen og tilstedeværelse i prioriterte vekstmarkeder for Orkla sier konserndirektør og leder for Orkla Care, Stig Ebert Nilssen.

– Med kjøpet av Riemann kompletteres Orklas produktportefølje innen personlig pleie, og vi får tilgang til nye vekstplattformer. Oppkjøpet innebærer også potensial for synergier med vår eksisterende virksomhet.
 
Riemanns virksomhet vil bli videreført under forretningsenheten Orkla Home & Personal Care.
 
Familefirma

Riemann er en familie-eid virksomhet etablert i 1979 og har 47 ansatte. Selskapets hovedkontor og produksjonsfasiliteter ligger i Hillerød i Danmark.

Riemann hadde i 2016 en rapportert omsetning på 133,5 millioner danske kroner (cirka 168 millioner kroner) og EBITDA på 26,4 millioner danske kroner (cirka 33 millioner kroner).
 
Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. juni 2017. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors