Orkla kjøper dansk aktør på personlige pleieprodukter

PUBLISERT: 21 mai 2017
OPPDATERT: 26 januar

Orkla Care har signert og gjennomført en avtale om kjøp av 100 prosent av aksjene i det danske selskapet Riemann Holding A/S.

Selskapet har gode markedsposisjoner innenfor solkrem og antiperspiranter, og med kjøpet av Riemann styrker Orkla Care sin tilstedeværelse i apotekkanalen.  

Basert i Danmark med stor eksport
Produktporteføljen markedsføres under merkene P20 og Perspirex og selges primært gjennom apotekkanalen via distributører. Riemann er basert i Danmark, men cirka 90 prosent av omsetningen er eksport til andre europeiske markeder.

Virksomheten har oppnådd en årlig omsetningsvekst på 8 prosent de siste årene.
 
Riemann og Orkla Care utfyller hverandre godt. Orkla Care har fra før ledende posisjoner innen personlig pleie i Norden, og har i tillegg sterke posisjoner i Europa innen blant annet kosttilskudd, sårpleie og malerverktøy.
 
Tilgang til nye vekstplattformer
– Riemann har en attraktiv posisjon i apotekkanalen og tilstedeværelse i prioriterte vekstmarkeder for Orkla sier konserndirektør og leder for Orkla Care, Stig Ebert Nilssen.

– Med kjøpet av Riemann kompletteres Orklas produktportefølje innen personlig pleie, og vi får tilgang til nye vekstplattformer. Oppkjøpet innebærer også potensial for synergier med vår eksisterende virksomhet.
 
Riemanns virksomhet vil bli videreført under forretningsenheten Orkla Home & Personal Care.
 
Familefirma

Riemann er en familie-eid virksomhet etablert i 1979 og har 47 ansatte. Selskapets hovedkontor og produksjonsfasiliteter ligger i Hillerød i Danmark.

Riemann hadde i 2016 en rapportert omsetning på 133,5 millioner danske kroner (cirka 168 millioner kroner) og EBITDA på 26,4 millioner danske kroner (cirka 33 millioner kroner).
 
Selskapet konsolideres regnskapsmessig fra 1. juni 2017. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl