Orkla Food Ingredients kjøper Arne B Corneliussen

PUBLISERT: 4 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar

Gjennom sitt heleide datterselskap Idun Industri AS har Orkla Food Ingredients kjøpt 100 prosent av aksjene i ingrediensselskapet Arne B. Corneliussen AS.

Arne B. Corneliussen er en ledende produsent og leverandør av ingredienser til norsk næringsmiddelindustri, og kjøpsavtalen er godkjent av konkurransemyndighetene.

Utvider produktspekter og kundegrunnlag
Produktporteføljen består av krydder, marinader, smakstilsetninger, startkulturer og andre funksjonelle ingredienser, i tillegg til emballasjeløsninger. Kundemarkedet er norsk matproduksjon med norsk kjøttindustri som hovedsegment.

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, med produkter som margarin og smørblandingsprodukter, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser.

Med kjøpet av Arne B. Corneliussen utvides produktspekteret og kundegrunnlaget i Norge.

Ny vekstplattform
– Dette oppkjøpet gir oss tilgang til en ny vekstplattform innen næringsmiddelindustrien, sier konserndirektør og leder for Orkla Food Ingredients, Pål Eikeland.

– Kjøpet av Arne B. Corneliussen innebærer også potensial for synergier med vår eksisterende ingrediensvirksomhet i Norge, både i form av en mer strategisk satsing mot storhusholdning og besparelser innen blant annet innkjøp og distribusjon.

Arne B. Corneliussen ble etablert i 1949 og har siden 1995 vært eid av DAT-Schaub A/S, et datterselskap av Danish Crown.

Konstrerer virksomheten
– Vi har bare gode erfaringer fra vår periode som eiere av Arne B. Corneliussen, men nå er tiden kommet for å konsentrere vår virksomhet, sier Jan Roelsgaard, CEO i DAT-Schaub.

– Vi tror et norsk eierskap vil være positivt for selskapet, og vi ser frem til å fortsette det nære samarbeidet mellom DAT-Schaub og Arne B. Corneliussen.

Selskapet, som har 32 ansatte, har hovedkontor, produksjonsfasiliteter, prøvekjøkken og lager på Økern i Oslo. Virksomheten som overdras hadde en omsetning på 188 mill. kroner i 2016. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

 

 

Siste nytt

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Les mer

Klar for å ta imot din plastemballasje

Tidligere ble plastemballasjen du kildesorterer hjemme sendt til Tyskland og Sverige. Nå sendes alt til Områ i Indre Østfold. Etter en lengre testperiode er anlegget nå i full drift, og klar for å ta imot plastemballasje fra store deler av Sunnmøre. Finsorteringsanlegget kan ta i mot 90 000 tonn plastemballasje og er 13 000 kvadratmeter stort.
områ7
Klar for å ta imot din plastemballasje

Leken og frekt når Bubs endrer profil

Det virale godterimerket Bubs fornyer identiteten sin. Den nye grafiske profilen inkluderer en fullstendig redesignet logo som skal styrke merkevaren og dens gjenkjennelse, samt nye fargevalg, fonter og en spesialdesignet merchandise-kolleksjon. Identiteten ble utviklet i samarbeid med byrået Super Tuesday, som fokuserte på å fremheve det som har blitt synonymt med merkevaren på en leken måte.
BUBS_37x
Leken og frekt når Bubs endrer profil

Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Metsä Board har tidligere lansert et kostnadsbesparende og lønnsomhetsforbedringsprogram verdt omtrent 200 millioner euro. Som en del av programmet startet selskapet forhandlinger om driftsendringer som dekker alt personell i selskapets operasjonsland 7. oktober 2025. Det ble en håndfull færre oppsigelser i Finland enn forventet.
Reels-in-warehousex
Metsä Board fortsetter å tilpasse seg et svakt kartongmarked

Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl

Tetra Pak har inngått et samarbeid med det svenske selskapet Artek Solutions for å utforske nye bruksområder for PolyAl – plast- og aluminiumsmaterialet som resirkuleres fra drikkekartonger. Målet er å lage høytytende industriprodukter med lang levetid ved å kombinere PolyAl med andre resirkulerte materialer.
Artek_Tetra-Pak
Tetra Pak og Artek Solutions leter etter bruksområde for PolyAl