Orkla Food Ingredients kjøper Arne B Corneliussen

PUBLISERT: 4 desember 2017
OPPDATERT: 26 januar

Gjennom sitt heleide datterselskap Idun Industri AS har Orkla Food Ingredients kjøpt 100 prosent av aksjene i ingrediensselskapet Arne B. Corneliussen AS.

Arne B. Corneliussen er en ledende produsent og leverandør av ingredienser til norsk næringsmiddelindustri, og kjøpsavtalen er godkjent av konkurransemyndighetene.

Utvider produktspekter og kundegrunnlag
Produktporteføljen består av krydder, marinader, smakstilsetninger, startkulturer og andre funksjonelle ingredienser, i tillegg til emballasjeløsninger. Kundemarkedet er norsk matproduksjon med norsk kjøttindustri som hovedsegment.

Orkla Food Ingredients er den ledende aktøren innen bakeingredienser i Norden, med produkter som margarin og smørblandingsprodukter, gjær, bakehjelpemidler og bakemikser til brød og kaker, marsipan og iskremingredienser.

Med kjøpet av Arne B. Corneliussen utvides produktspekteret og kundegrunnlaget i Norge.

Ny vekstplattform
– Dette oppkjøpet gir oss tilgang til en ny vekstplattform innen næringsmiddelindustrien, sier konserndirektør og leder for Orkla Food Ingredients, Pål Eikeland.

– Kjøpet av Arne B. Corneliussen innebærer også potensial for synergier med vår eksisterende ingrediensvirksomhet i Norge, både i form av en mer strategisk satsing mot storhusholdning og besparelser innen blant annet innkjøp og distribusjon.

Arne B. Corneliussen ble etablert i 1949 og har siden 1995 vært eid av DAT-Schaub A/S, et datterselskap av Danish Crown.

Konstrerer virksomheten
– Vi har bare gode erfaringer fra vår periode som eiere av Arne B. Corneliussen, men nå er tiden kommet for å konsentrere vår virksomhet, sier Jan Roelsgaard, CEO i DAT-Schaub.

– Vi tror et norsk eierskap vil være positivt for selskapet, og vi ser frem til å fortsette det nære samarbeidet mellom DAT-Schaub og Arne B. Corneliussen.

Selskapet, som har 32 ansatte, har hovedkontor, produksjonsfasiliteter, prøvekjøkken og lager på Økern i Oslo. Virksomheten som overdras hadde en omsetning på 188 mill. kroner i 2016. Partene er blitt enige om ikke å offentliggjøre kjøpesummen.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot