Orkla fikk framgang men mindre enn forventet

PUBLISERT: 25 april 2018
OPPDATERT: 26 januar

Orklas merkevarevirksomhet nådde i 1. kvartal 2018 en omsetning på 9,5 milliarder kroner. Det tilsvarer en omsetningsvekst på 7,5 prosent.

 Den organiske veksten var i samme periode på 0,1 prosent. Merkevarevirksomhetens driftsresultat økte med 2,3 prosent til 942 millioner kroner. Fremgangen skyldes hovedsakelig kjøp av selskaper og positive valutaomregningseffekter. 

Organisk vekst og fremgang
– Orklas merkevarevirksomhet leverte organisk vekst og fremgang i driftsresultatet i 1. kvartal 2018. Jeg er spesielt glad for at et av våre største selskaper, Orkla Foods Sverige, leverer god organisk vekst, sier konsernsjef Peter A. Ruzicka.

– Det er også gledelig å se at vi klarer å opprettholde salgsveksten i Finland, Baltikum og Sentral-Europa, samt i Confectionery & Snacks Sverige. I tillegg fortsetter vi å levere på forbedringsprosjektene våre. 

Ruzicka påpeker likevel flere forhold som førte til at kvartalet endte under forventning; 

– Påskens plassering bidro til færre salgsdager i de skandinaviske landene, en kald vinter bidro til svakere salg av iskremingredienser og malerverktøy, samt at bortfall av distribusjonsavtalen i Orkla Confectionery & Snacks (Wrigley) har hatt en negativ påvirkning på resultatet.

Oppkjøp i Sverige og Danmark
I første kvartal gjennomførte Orkla kjøpet av svenske Health and Sports Nutrition Group som er strategisk viktig for satsing innen både digitalt salg og helse. Orkla har også i kvartalet gjennomført kjøpet av danske Struer Brød, som produserer frokostblandinger. 

Dessuten har Orkla investert i den danske pizzarestaurant-kjeden Gorm's.

Resultat fra tilknyttede selskaper endte på 86 millioner kroner, mot tilsvarende 173 millioner kroner i 1. kvartal 2017. Meget svake markeder for skipsbygging, samt kraftig økning i råvarepriser påvirket Jotun negativt. 

Hydro Power økte driftsresultatet med 9 prosent, til 59 millioner kroner. Økningen skyldtes i hovedsak høyere kraftpriser enn i samme kvartal i fjor, mens produksjonen ble en del lavere.  
Orklas resultat før skatt endte på 886 mill. kroner, mot tilsvarende 983 mill. kroner i samme periode i 2017. 

 

 

Les mer

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx

Siste nytt

Klokken tikker for emballasjefirmaene om man skal klare EUDR til årsskiftet

Nedtellingen fortsetter mot 30. desember 2024, da de fleste bedrifter som er basert i EU eller som leverer varer til EU, må overholde EUs nye avskogingsforordning (EUDR). Det vil stille store krav til for eksempel produsenter av papir, papp og emballasje.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utfordringer ved testing av nye biobaserte materialer i kontakt med mat

Bedrifter som utvikler nye biomaterialer bør huske på at materialer laget av biobaserte råvarer krever minst like mye materialtesting som tradisjonell plast, ofte enda mer. Dette er skrevet av Niko Markkinen, ekspert på testing av matemballasje ved Measurlabs i Finland.
markkinen

Er denne drikkevareemballasjen en game-changer som ryster de store selskapene?

15. mai var deler av emballasjepressen samlet i Amsterdam for å være med på lanseringen av en helt ny emballasjeløsning som selskapet bak pressekonferansen, Zotefoams, mener er en "game changer". Skulle de store produsentene av flytende kartongemballasje, Tetra Pak, Elopak og SIG Combibloc, føle seg truet?
rezorce

Fremtidssikker og bærekraftig løsning for transport av stablede kartonger

PepsiCo produserer potetchips i Broek op Langedijk i Nederland. For transport trengte selskapet et nytt system som pålitelig skulle forhindre at kartonger stablet på paller sklir. Selskapet valgte Nordsons smeltelimteknologi, som har redusert limkostnadene og antallet kundeklager drastisk.
Nordson-PepsioCo-MiniBlue-Modul-spray-applicationx