Det største forretningsområdet, Orkla Foods, hadde en organisk salgsfremgang, men dette ble motvirket av nedgang i de andre forretningsområdene.
Orkla oppnådde et driftsresultat (EBIT adj.) på 1.408 millioner kroner i fjerde. kvartal 2018, noe som var en tilbakegang på 2,4 prosent. Driftsinntektene i fjerde. kvartal økte med 1,2 prosent til 10.983 millioner kroner.
Svekkede resultater
Lagernedbygging i grossistlagrene i Polen bidro til et svekket resultat for Orkla Care. Den norske sukkervareavgiften ble redusert fra 1. januar 2019. Dette førte til en kortsiktig lagernedbygging hos de norske dagligvarekjedene og et redusert kvartalsresultat for Orkla Confectionery & Snacks.
– Enkelte selskaper hadde mot slutten av året store utfordringer, men det er et flertall av selskapene som hadde vekst i inntekter og resultat, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka.
– Pågående kostnadsprogrammer går som planlagt. Reverseringen av sukkeravgiften i Norge har gitt en positiv start på det nye året
Ledende posisjon i det finske pizzamarkedet
Gjennom kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza har Orkla fått en ledende posisjon i det finske pizzamarkedet. Per 5. februar 2019 eier nå Orkla 99,29 prosent av samtlige aksjer og stemmer i det finske selskapet.
Orkla Foods Danmark har i fjerde kvartal inngått en avtale om å kjøpe selskapet Easyfood, en dansk produsent av butikkstekte bakervarer. I tillegg har Orkla Foods Danmark kjøpt merkevaren Pama, som er dansk markedsleder innen grøtris.
Orkla Food Ingredients har i kvartalet gjennomført oppkjøp av den britiske sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery Ltd, som i hovedsak har industrikunder.
Jotun, der Orkla har en eierandel på 41,6 prosent, hadde solid salgs- og resultatvekst i fjerde kvartal