Orkla fikk en tilbakegang på 2,4 prosent i fjerde kvartal 

PUBLISERT: 5 februar 2019
OPPDATERT: 20 januar


Det største forretningsområdet, Orkla Foods, hadde en organisk salgsfremgang, men dette ble motvirket av nedgang i de andre forretningsområdene.

Orkla oppnådde et driftsresultat (EBIT adj.) på 1.408 millioner kroner i fjerde. kvartal 2018, noe som var en tilbakegang på 2,4 prosent. Driftsinntektene i fjerde. kvartal økte med 1,2 prosent til 10.983 millioner kroner.

Svekkede resultater
Lagernedbygging i grossistlagrene i Polen bidro til et svekket resultat for Orkla Care. Den norske sukkervareavgiften ble redusert fra 1. januar 2019. Dette førte til en kortsiktig lagernedbygging hos de norske dagligvarekjedene og et redusert kvartalsresultat for Orkla Confectionery & Snacks.

– Enkelte selskaper hadde mot slutten av året store utfordringer, men det er et flertall av selskapene som hadde vekst i inntekter og resultat, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka. 

–  Pågående kostnadsprogrammer går som planlagt. Reverseringen av sukkeravgiften i Norge har gitt en positiv start på det nye året

Ledende posisjon i det finske pizzamarkedet
Gjennom kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza har Orkla fått en ledende posisjon i det finske pizzamarkedet. Per 5. februar 2019 eier nå Orkla 99,29 prosent av samtlige aksjer og stemmer i det finske selskapet. 

Orkla Foods Danmark har i fjerde kvartal inngått en avtale om å kjøpe selskapet Easyfood, en dansk produsent av butikkstekte bakervarer. I tillegg har Orkla Foods Danmark kjøpt merkevaren Pama, som er dansk markedsleder innen grøtris. 

Orkla Food Ingredients har i kvartalet gjennomført oppkjøp av den britiske sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery Ltd, som i hovedsak har industrikunder.

Jotun, der Orkla har en eierandel på 41,6 prosent, hadde solid salgs- og resultatvekst i fjerde kvartal

 

 

Les mer

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors

Siste nytt

Coca-Cola flytter frem sine miljømål til 2035

Mange av de store merkevaregigantene må nå krype til korset og innrømme at de ambisiøse miljømålene de hadde for emballasjen som de planla i 2018 ikke kommer til å kunne bli oppfylt. Da følte man at en skapte seg litt alburom og stoppet kritikken som fantes, men det er egentlig ikke en overraskelse at man ikke lyktes. Nå kunngjør Coca-Cola Company at de setter nye mål for 2035.
evonne-yuwen-teoh-HAsX-3a773w-unsplashx

Tetra Pak og Yellow Dreams gjenvinner polyAl i nytt anlegg i Nederland

Med en felles investering på cirka 3 millioner euro av Tetra Pak og selskapet Yellow Dreams, kommer et nytt gjenvinningsanlegg til å starte opp sin virksomhet i Ittervoort i Nederland i løpet av andre halvår i 2025. Anlegget kommer til å håndtere ikke-fiberkomponenter (polyAl) fra brukte drikkekartonger, hvilket øker gjenvinningskapasiteten i EU.
recon-polymersx

Maskinleverandøren Kolbus har blitt solgt

Kolbus, som produserer maskiner for produksjon og viderebehandling av pappesker, er kjøpt opp av det tyske investeringsfondet Max Valier Holdings.
Kolbus

Berør flasken og etiketten lyser opp

Coca-Cola har lansert en spesiell begrenset opplag av "Thor" (Tor med hammeren) temaemballasje i Brasil. Den er utstyrt med OLED-teknologi (Organic LED) fra tyske Inuru. Trykt elektronikk har vært et diskusjonstema i ganske mange år i emballasje- og etikettindustrien, men det virkelige gjennombruddet har latt vente på seg. Muligens vil Inuru stå for det.
Thors