Orkla fikk en tilbakegang på 2,4 prosent i fjerde kvartal 

PUBLISERT: 5 februar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Det største forretningsområdet, Orkla Foods, hadde en organisk salgsfremgang, men dette ble motvirket av nedgang i de andre forretningsområdene.

Orkla oppnådde et driftsresultat (EBIT adj.) på 1.408 millioner kroner i fjerde. kvartal 2018, noe som var en tilbakegang på 2,4 prosent. Driftsinntektene i fjerde. kvartal økte med 1,2 prosent til 10.983 millioner kroner.

Svekkede resultater
Lagernedbygging i grossistlagrene i Polen bidro til et svekket resultat for Orkla Care. Den norske sukkervareavgiften ble redusert fra 1. januar 2019. Dette førte til en kortsiktig lagernedbygging hos de norske dagligvarekjedene og et redusert kvartalsresultat for Orkla Confectionery & Snacks.

– Enkelte selskaper hadde mot slutten av året store utfordringer, men det er et flertall av selskapene som hadde vekst i inntekter og resultat, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka. 

–  Pågående kostnadsprogrammer går som planlagt. Reverseringen av sukkeravgiften i Norge har gitt en positiv start på det nye året

Ledende posisjon i det finske pizzamarkedet
Gjennom kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza har Orkla fått en ledende posisjon i det finske pizzamarkedet. Per 5. februar 2019 eier nå Orkla 99,29 prosent av samtlige aksjer og stemmer i det finske selskapet. 

Orkla Foods Danmark har i fjerde kvartal inngått en avtale om å kjøpe selskapet Easyfood, en dansk produsent av butikkstekte bakervarer. I tillegg har Orkla Foods Danmark kjøpt merkevaren Pama, som er dansk markedsleder innen grøtris. 

Orkla Food Ingredients har i kvartalet gjennomført oppkjøp av den britiske sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery Ltd, som i hovedsak har industrikunder.

Jotun, der Orkla har en eierandel på 41,6 prosent, hadde solid salgs- og resultatvekst i fjerde kvartal

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot