Orkla fikk en tilbakegang på 2,4 prosent i fjerde kvartal 

PUBLISERT: 5 februar 2019
OPPDATERT: 26 januar


Det største forretningsområdet, Orkla Foods, hadde en organisk salgsfremgang, men dette ble motvirket av nedgang i de andre forretningsområdene.

Orkla oppnådde et driftsresultat (EBIT adj.) på 1.408 millioner kroner i fjerde. kvartal 2018, noe som var en tilbakegang på 2,4 prosent. Driftsinntektene i fjerde. kvartal økte med 1,2 prosent til 10.983 millioner kroner.

Svekkede resultater
Lagernedbygging i grossistlagrene i Polen bidro til et svekket resultat for Orkla Care. Den norske sukkervareavgiften ble redusert fra 1. januar 2019. Dette førte til en kortsiktig lagernedbygging hos de norske dagligvarekjedene og et redusert kvartalsresultat for Orkla Confectionery & Snacks.

– Enkelte selskaper hadde mot slutten av året store utfordringer, men det er et flertall av selskapene som hadde vekst i inntekter og resultat, sier Orklas konsernsjef Peter A. Ruzicka. 

–  Pågående kostnadsprogrammer går som planlagt. Reverseringen av sukkeravgiften i Norge har gitt en positiv start på det nye året

Ledende posisjon i det finske pizzamarkedet
Gjennom kjøpet av den finske restaurantkjeden Kotipizza har Orkla fått en ledende posisjon i det finske pizzamarkedet. Per 5. februar 2019 eier nå Orkla 99,29 prosent av samtlige aksjer og stemmer i det finske selskapet. 

Orkla Foods Danmark har i fjerde kvartal inngått en avtale om å kjøpe selskapet Easyfood, en dansk produsent av butikkstekte bakervarer. I tillegg har Orkla Foods Danmark kjøpt merkevaren Pama, som er dansk markedsleder innen grøtris. 

Orkla Food Ingredients har i kvartalet gjennomført oppkjøp av den britiske sjokolade- og karamellprodusenten County Confectionery Ltd, som i hovedsak har industrikunder.

Jotun, der Orkla har en eierandel på 41,6 prosent, hadde solid salgs- og resultatvekst i fjerde kvartal

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1