Orkla økte driftsinntektene i 4. kvartal med 9,4 prosent til 12.017 millioner kroner. – Det er oppløftende, sier konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.
Driftsresultatet ble 1.515 millioner kroner, noe som var en fremgang på 7,6 prosent. Orklas merkevarevirksomhet oppnådde en vekst i driftsinntektene på 8,1 % og økte driftsresultatet med 12,1 %. Organisk omsetningsvekst var 2,0 prosent.
Et godt kvartal
-Orkla avsluttet 2019 med et godt kvartal hvor vi oppnådde fremgang i både salg og resultat. Innenfor merkevarevirksomheten var det en bredbasert resultatfremgang, sier Orklas konsernsjef Jaan Ivar Semlitsch.
– Det er oppløftende å se at vi styrker oss i forhold til et svakt 4. kvartal i 2018.
I Orkla Foods var det en særlig positiv utvikling i det svenske markedet, og plantebaserte produkter fortsatte veksten.
Orkla Confectionery & Snacks hadde fremgang innenfor både godteri og snacks. Orkla Home & Personal Care og Orkla Health bidro til omsetningsvekst i Orkla Care. Orkla Food Ingredients hadde resultatvekst, hovedsakelig drevet av oppkjøp.
Orkla kjøpte i 4. kvartal 20 prosent av det islandske selskapet Nói Síríus, som er Islands ledende produsent av sjokolade og godterier.
I løpet av kvartalet overtok Orkla Care de resterende 50 prosent av aksjene i det tidligere joint venture-selskapet Anza Verimex Holding, som er markedsleder innen salg og distribusjon av malerverktøy i Nederland og Belgia.
God vekst i Jotun
Hydro Power hadde et driftsresultat på 72 mill. kroner i 4. kvartal, mot 132 mill. kroner i samme periode i 2018. Reduksjonen skyldes i all hovedsak lavere produksjon og reduksjon i kraftprisene.
Resultatet fra tilknyttede og felleskontrollerte selskaper utgjorde 147 millioner kroner, mot -43 millioner kroner i tilsvarende kvartal året før.
Fremgangen kom primært som følge av god resultatvekst i Jotun.