Stig Pedersen hos pakkemaskinprodusenten Multivac råder flere næringsmiddelprodusenter til å satse på forbrukere over 60, en kjøpesterk gruppe som blir stadig større.
– Som emballasjeaktør har vi i Multivac vært opp av dette i lang tid, sier Stig Pedersen og Pål Nesbø i Multivac Norge til bladet Kjøttbransjen.
Betalingsvillige
– Vi er nokså sikre på at den jevne forbruker over 60 år er villig til å betale det som må til for å få en emballasje som både er enkel å åpne, beskytter produktet godt og ser fin ut.
Salami-emballasjen med skrulokk fra Grilstad vant blant annet WorldStar og kan brukes som bordpakning i tillegg til oppbevaring av produktet.
Stig Pedersen trekker også frem peel-hjørner som gjør det enkelt å åpne overemballasjen uten å ødelegge den.
– Disse peel-hjørnene kan være vanskelige å se for folk med nedsatt syn. Noen ganger er det også vanskelig å få dratt av lokket, sier Stig Pedersen som mener at hjørnene må merkes godt.
Hard konkurranse på hyllene
Formbart papir er i ferd med å ta markedsandeler fra plast, mens skinpack er populært for pakking av biff, filet, pølser og kaker. Denne metoden gjør at produktene holder seg fine i kjøledisken, uten at kjøttsaft lekker ut og at fargen forringes.
– Konkurransen om hylleplassen blir stadig hardere, og da nytter det ikke å komme med kjøttprodukter som emballasjemessig ikke holder mål, sier Stig Pedersen.