Ole Jørgen Hanssen hedret da Østfoldforskning feira 30

PUBLISERT: 18 juni 2018
OPPDATERT: 26 januar
||||||

Tidligere direktør Ole Jørgen Hanssen ble hedret da Østfoldforskning feiret 30-årsjubileum i Fredrikstad. Senere på dagen ble den nye direktøren presentert.

Fylkesordfører Ole Haabeth og ordfører i Fredrikstad Jon Ivar Nygård var tilstede sammen med 100 andre gjester da Østfoldforskning inviterte til 30-årsjubileumsseminar i Litteraturhuset i Fredrikstad 19. juni.

Hadde full oversikt – men ikke over alt
Mange forbinder Østfoldforskningen først og fremst med Ole Jørgen Hanssen. Da Østfoldforskning ble startet opp i 1988, var han den første ansatte. Hanssen har også ledet forskningsinstituttet som først var en stiftelse og fra 2007 har vært drevet som et AS. 

– Han har hatt full oversikt over Østfoldforsknings arbeid og også full kontroll med dagens program. Men det som skal skje nå, har han ikke kontroll på, sa konstituert direktør Hanne Lerche Raadal, før hun viste en film og en plansje full av superlativer som kollegene gjerne forbinder Hanssen med.

Til stor jubel fra publikum fikk Ole Jørgen Hanssen utdelt en T-skjorte med alle disse superlativene trykket på.  Det var en rørt Hanssen som takket for denne gesten. 

Ble etablert i dårlige tider
Østfoldforskning ble etablert etter at Fredrikstad kommune først vedtok at «det årnær seg» i Fredrikstad, som deretter ble til en storkommune med en næringsplan med mål om å få til en campus.

– Det var dårlig tider i 1988, og mange arbeidsplasser i Østfold ble borte. Gjennom etableringen av Østfoldforskning har vi hentet tilbake 900 millioner kroner i forskningsmidler og 150 høyt kvalifiserte arbeidstakere, sa Ole Jørgen Hanssen.

– Det er flott å få så mange kompetente mennesker til å jobbe i Østfold.

Bratt vekstkurve og tilsvarende fall
Instituttet hadde en bratt vekstkurve, før det fikk en like bratt nedgang på 90-tallet. Og begge deler gjorde vondt, ifølge Hanssen. Nå ser det ut til at Østfoldforskning er på vei mot en ny oppgang, etter optimismen på seminaret å dømme.

I seminardelen fikk tilhørerne blant annet høre et humoristisk tilbakeblikk på både jordklodens, klimapolitikkens og Østfoldforsknings historie ved seniorforsker Andreas Brekke i Østfoldforskning. 

Sylvia Lofthus, miljøsjef i BAMA fortalte om samarbeidet med Østfoldforskning og Emballasjeforeningen, som blant annet har resultert i emballeringsverktøyet PackMan, som nå er på vei til å lanseres.

Aktive i kampen mot matsvinn
Anne-Grethe Haugen i Matvett tok for seg innsatsen mot matsvinn, der Østfoldforskning ved hjelp av livssyklusanalyser har vært en sterk bidragsyter og pådriver for de resultatene som er oppnådd.

Livssyklusanalysene (LCA) utgjør mye av forskningsinstituttets virksomhet, og metodene er utviklet sammen med andre institutter i Norden. Metodene brukes blant annet til miljødokumentasjon.

– Den innsikten vi har når det gjelder effekten av tiltak mot matsvinn har vi fra Østofoldforskning, og de har bidratt til de gode resultatene vi ser i dag. Vi hadde ikke klart dette uten Østfoldforskning med på laget, sa Anne-Grethe Haugen. Hun fortalte også om emballasjens betydning for å redusere matsvinn.

Østfoldforskning har også utarbeidet tallmateriale for bruken av emballasje Norge og tiltak for å redusere miljøbelastningen. Materialet har vært dokumentert til myndighetene gjennom en årlig rapport.

Ny direktør blir Ellen Marie Forsberg

Ellen-Marie Forsberg tiltrer 8. oktober stillingen som direktør i Østfoldforskning AS. Hun har 11 års erfaring fra oppdragsforskning på Arbeidsforskningsinstituttet (nå del av OsloMet – Hovedstadsuniversitetet). 

Der har hun vært leder for forskergruppa for ansvarlig innovasjon siden 2011 og forskningssjef i perioden 2015 til 2018. Forsberg har ledet to EU-prosjekter innenfor ansvarlig innovasjon, i tillegg til en rekke norske prosjekter, og har jobbet mye med både forskningspolitikk og forskningsetikk.

Nå er hun klar for å ta skrittet over i fulltids lederstilling og gå fra ansvarlig til bærekraftig innovasjon.

 

 

Siste nytt

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar

Les mer

Adventkalendere konkurrerer i Packnorth Award 2025

1. oktober deles prisene ut til vinnerne av Packnorth Award på Empack i Kista. Konkurransen har flere nye kategorier i år. En av dem er litt annerledes, nemlig adventkalendere. Et av bidragene som kom inn i denne kategorien er den finske Lumene-kalenderen.
Lumene_Advent_Calendar_V1x

interpack utsolgt som vanlig, men det kan være muligheter for å fortsatt få tak i en utstillingsplass

Hvis du går med planer om å stille ut på interpack i Düsseldorf neste år, kan du nesten bare legge de tankene til side. Vanligvis er messen utsolgt mer enn ett år før den blir en realitet. Cirka 2800 utstillere fra hele verden vil være i hallene. Et større antall selskaper står trolig i kø for å få sjansen via at noen kanskje trekker seg. Men, det kan være en sjanse for å få plass likevel, ifølge messedirektør Thomas Dohse.
Interpack23_MT59191_credit_Messe_Duesseldorf_Constanze_Tillmannx

Tetra Pak investerer 300.000 Euro

Tetra Pak investerer 300 000 euro for å doble gjenvinningskapasiteten til det svenske selskapet Recoma.
Tetra Pak PRM 150425 - Gustav og Max

Coca-Cola lanserer ikonisk kampanje i ny utgave

Heter du Jonas, Emma eller Ahmet? Nå finner du snart navnet ditt der den ikoniske Coca-Cola-logoen vanligvis er plassert. Den berømte "Share a Coke"-kampanjen er tilbake og inviterer nå en yngre generasjon til å oppleve klassikeren på en ny måte. Originalen ble en stor suksess over hele verden i 2013 og var første gang noensinne at Coca-Cola-logoen ble erstattet mot navn på flasker og bokser.
sommar