Økt netthandel i utlandet får handel og industri til å rase

PUBLISERT: 31 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

Nordmenns netthandel fra utlandet har nær tredoblet seg fra 2011-2017. Virke Handel, NHO Mat og Drikke og Bryggeri- og drikkevareforeningen reagerer kraftig på manglende tiltak. 

Regjeringen opprettholder momsfritaket på pakker fra utlandet under 350 kroner, og det er organisasjonene for handel og industri svært lite fornøyd med. Sukkeravfgiften bidrar også til økt grensehandel.

Går på bekosning av arbeidsplasser
– Mens hele Europa går i motsatt retning, beholder norske myndigheter en ordning som i praksis er en subsidiering av utenlandske nettgiganter, sier Harald J. Andersen, direktør for Virke Handel i en pressemelding.

Han mener dette går på bekostning av norske arbeidsplasser.

– Samtidig forsvinner stadig flere av nordmenns handlekroner ut av landet. Det er vanvidd, og vi forventer at det ryddes opp i revidert nasjonalbudsjett.

Det reviderte nasjonalbudsjettet er nå vedtatt, uten at Virke  Handel ble hørt.

Økning på 281 prosent
Tall fra Norges Bank, SSB og Virke Analyse viser at utenlandshandelen på nett økte 281 prosent fra 2011-2017. I samme periode økte netthandelen i norske nettbutikker med 101 prosent.

Posten oppgir at de i 2017 mottok totalt 15 millioner pakker fra Kina. Nesten alle er oppgitt til å ha en verdi under 100 kroner. Ifølge Tolletaten oppdages det jevnlig juks med verdideklareringen for å få pakker under 350-kronersgrensen.

Ifølge Andersen og Virke er det ikke bare den avgiftsfrie grensen på 350 kroner som gjør at norsk handel taper konkurransen mot utenlandske nettaktører. 

Ulovlige stoffer
De taper også fordi mange utenlandske nettaktører selger varer som inneholder ulovlige stoffer, og som ikke forholder seg til norske regler om helse, miljø og sikkerhet.

– Når EU og våre naboland tar dette på alvor, først og fremst av hensyn til forbrukerne, er det helt uforståelig at ikke Norge gjør det samme. Det gjøres lite kontroll med ulovlige varer, for eksempel giftstoffer i leketøy, tekstiler og kosmetikk, sier han.

Flere organisasjoner reagerer
NHO Mat og Drikke  går også hardt ut mot manglende tiltak fra regjeringen. 

– Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre er fullstendig handlingslammet i arbeidet for å redusere den sterkt økende grensehandelen, sier adm. direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Han mener regjeringspartiene i tillegg utviser en passivitet som nå vil skape ytterligere vanskeligheter i folkehelsesamarbeidet med næringslivet.

– Målet må være å få en konsistent avgiftspolitikk som styrker norske mat- og drikkeprodusenters konkurransekraft i forhold til grensehandel og avgiftsfri import, og der forutsetningen er at særavgiftene har dokumentert effekt i forhold til folkehelse, miljø eller andre samfunnsmessige målsetninger.

Brubakk mener at partiene ikke forstår at det er de samlede, høye norske avgiftene som driver grensehandelen

Utviklingen er ute av kontroll
– Utviklingen er i ferd med å komme ut av kontroll, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. 

– Etter avgiftsøkningen for brus og søtsaker 1. januar i år, har grense- og netthandel akselerert, nettopp for de produktene regjeringen ønsker vil skal konsumere mindre av. Både brus-, godteri- og alkoholkonsumet ser ut til å øke på grunn av grensehandelen.

I revidert budsjett foreslår regjeringen at en differensiering av sukkeravgiften utredes. – Hvis det legges opp til at sukkerholdig brus blir vesentlig dyrere, kan det sette enda mer fart i grensehandelen, sier Nome.

 

 

Les mer

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Siste nytt

World Packaging Organisation gir global stemme til emballasjeindustrien

Den nye presidenten for World Packaging Organization, Luciana Pellegrino, har tiltrådt – den første kvinnen i denne rollen i den globale organisasjonens historie. Her deler hun sin strategi og visjon med Lindy Hughson, sjefredaktør for det australske magasinet Packaging News.
Pellegrionx

Siste nytt fra bioplastindustrien presenteres i København 11. april

11. april arrangeres Nordic Bioplastic Conference 2024 i København, et arrangement som vil ta for seg innovasjoner innen biobaserte og biologisk nedbrytbare plastmaterialer.
Industriens-hus-1024x468-1

4. april samles den nordiske flexotrykkbransjen i Helsingør

4. april samles flexotrykkbransjen på Marienlyst Strandhotel like utenfor Helsingør. Absolute Flexo Future 2024 er organisert av det danske Flexo Forum og SweFlex.
marienlyst-2

CCL Industries åpner ny sleeveproduksjon

CCL Industries, en produsent av spesialetiketter, sikkerhets- og emballasjeløsninger, har offisielt åpnet sitt nye etikettsenter i Dornbirn, Østerrike, og fullfører flyttingen fra Hohenems, Tyskland.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x