Økt netthandel i utlandet får handel og industri til å rase

PUBLISERT: 31 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

Nordmenns netthandel fra utlandet har nær tredoblet seg fra 2011-2017. Virke Handel, NHO Mat og Drikke og Bryggeri- og drikkevareforeningen reagerer kraftig på manglende tiltak. 

Regjeringen opprettholder momsfritaket på pakker fra utlandet under 350 kroner, og det er organisasjonene for handel og industri svært lite fornøyd med. Sukkeravfgiften bidrar også til økt grensehandel.

Går på bekosning av arbeidsplasser
– Mens hele Europa går i motsatt retning, beholder norske myndigheter en ordning som i praksis er en subsidiering av utenlandske nettgiganter, sier Harald J. Andersen, direktør for Virke Handel i en pressemelding.

Han mener dette går på bekostning av norske arbeidsplasser.

– Samtidig forsvinner stadig flere av nordmenns handlekroner ut av landet. Det er vanvidd, og vi forventer at det ryddes opp i revidert nasjonalbudsjett.

Det reviderte nasjonalbudsjettet er nå vedtatt, uten at Virke  Handel ble hørt.

Økning på 281 prosent
Tall fra Norges Bank, SSB og Virke Analyse viser at utenlandshandelen på nett økte 281 prosent fra 2011-2017. I samme periode økte netthandelen i norske nettbutikker med 101 prosent.

Posten oppgir at de i 2017 mottok totalt 15 millioner pakker fra Kina. Nesten alle er oppgitt til å ha en verdi under 100 kroner. Ifølge Tolletaten oppdages det jevnlig juks med verdideklareringen for å få pakker under 350-kronersgrensen.

Ifølge Andersen og Virke er det ikke bare den avgiftsfrie grensen på 350 kroner som gjør at norsk handel taper konkurransen mot utenlandske nettaktører. 

Ulovlige stoffer
De taper også fordi mange utenlandske nettaktører selger varer som inneholder ulovlige stoffer, og som ikke forholder seg til norske regler om helse, miljø og sikkerhet.

– Når EU og våre naboland tar dette på alvor, først og fremst av hensyn til forbrukerne, er det helt uforståelig at ikke Norge gjør det samme. Det gjøres lite kontroll med ulovlige varer, for eksempel giftstoffer i leketøy, tekstiler og kosmetikk, sier han.

Flere organisasjoner reagerer
NHO Mat og Drikke  går også hardt ut mot manglende tiltak fra regjeringen. 

– Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre er fullstendig handlingslammet i arbeidet for å redusere den sterkt økende grensehandelen, sier adm. direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Han mener regjeringspartiene i tillegg utviser en passivitet som nå vil skape ytterligere vanskeligheter i folkehelsesamarbeidet med næringslivet.

– Målet må være å få en konsistent avgiftspolitikk som styrker norske mat- og drikkeprodusenters konkurransekraft i forhold til grensehandel og avgiftsfri import, og der forutsetningen er at særavgiftene har dokumentert effekt i forhold til folkehelse, miljø eller andre samfunnsmessige målsetninger.

Brubakk mener at partiene ikke forstår at det er de samlede, høye norske avgiftene som driver grensehandelen

Utviklingen er ute av kontroll
– Utviklingen er i ferd med å komme ut av kontroll, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. 

– Etter avgiftsøkningen for brus og søtsaker 1. januar i år, har grense- og netthandel akselerert, nettopp for de produktene regjeringen ønsker vil skal konsumere mindre av. Både brus-, godteri- og alkoholkonsumet ser ut til å øke på grunn av grensehandelen.

I revidert budsjett foreslår regjeringen at en differensiering av sukkeravgiften utredes. – Hvis det legges opp til at sukkerholdig brus blir vesentlig dyrere, kan det sette enda mer fart i grensehandelen, sier Nome.

 

 

Les mer

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1

Siste nytt

Det skjer på Sign Print&Pack i Odense

FotoJet-99

Ny etikettprinter fra Epson

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

STOK Emballage vil gjerne vinne Packnorth Award 2024

Nå er fristen over til innsending av bidrag til Packnorth Award 2024. De siste ukene har det vært en stor mengde bidrag. En av dem fra danske STOK Emballage. Bedrifter gleder seg til å delta i prisutdelingen på Scanpack i oktober.
STOKx

Grönstedts jubileumscognac illustrerer Stockholms Gamla stan

Grönstedt har servert Sveriges konjakkdrikkere siden 1846. For 20. året på rad lanserer de Le National – en spesialutgave av konjakken som lanseres en gang i året. Utgaven er en hyllest til arbeidet til gründer Johan Daniel Grönstedt. For å feire 20-årsjubileet til Le National, fikk Grönstedt hjelp fra designbyrået Famous Last Words for å komme opp med et emballasjedesign utenom det vanlige.
c1