Økt netthandel i utlandet får handel og industri til å rase

PUBLISERT: 31 mai 2018
OPPDATERT: 26 januar

Nordmenns netthandel fra utlandet har nær tredoblet seg fra 2011-2017. Virke Handel, NHO Mat og Drikke og Bryggeri- og drikkevareforeningen reagerer kraftig på manglende tiltak. 

Regjeringen opprettholder momsfritaket på pakker fra utlandet under 350 kroner, og det er organisasjonene for handel og industri svært lite fornøyd med. Sukkeravfgiften bidrar også til økt grensehandel.

Går på bekosning av arbeidsplasser
– Mens hele Europa går i motsatt retning, beholder norske myndigheter en ordning som i praksis er en subsidiering av utenlandske nettgiganter, sier Harald J. Andersen, direktør for Virke Handel i en pressemelding.

Han mener dette går på bekostning av norske arbeidsplasser.

– Samtidig forsvinner stadig flere av nordmenns handlekroner ut av landet. Det er vanvidd, og vi forventer at det ryddes opp i revidert nasjonalbudsjett.

Det reviderte nasjonalbudsjettet er nå vedtatt, uten at Virke  Handel ble hørt.

Økning på 281 prosent
Tall fra Norges Bank, SSB og Virke Analyse viser at utenlandshandelen på nett økte 281 prosent fra 2011-2017. I samme periode økte netthandelen i norske nettbutikker med 101 prosent.

Posten oppgir at de i 2017 mottok totalt 15 millioner pakker fra Kina. Nesten alle er oppgitt til å ha en verdi under 100 kroner. Ifølge Tolletaten oppdages det jevnlig juks med verdideklareringen for å få pakker under 350-kronersgrensen.

Ifølge Andersen og Virke er det ikke bare den avgiftsfrie grensen på 350 kroner som gjør at norsk handel taper konkurransen mot utenlandske nettaktører. 

Ulovlige stoffer
De taper også fordi mange utenlandske nettaktører selger varer som inneholder ulovlige stoffer, og som ikke forholder seg til norske regler om helse, miljø og sikkerhet.

– Når EU og våre naboland tar dette på alvor, først og fremst av hensyn til forbrukerne, er det helt uforståelig at ikke Norge gjør det samme. Det gjøres lite kontroll med ulovlige varer, for eksempel giftstoffer i leketøy, tekstiler og kosmetikk, sier han.

Flere organisasjoner reagerer
NHO Mat og Drikke  går også hardt ut mot manglende tiltak fra regjeringen. 

– Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre er fullstendig handlingslammet i arbeidet for å redusere den sterkt økende grensehandelen, sier adm. direktør Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Han mener regjeringspartiene i tillegg utviser en passivitet som nå vil skape ytterligere vanskeligheter i folkehelsesamarbeidet med næringslivet.

– Målet må være å få en konsistent avgiftspolitikk som styrker norske mat- og drikkeprodusenters konkurransekraft i forhold til grensehandel og avgiftsfri import, og der forutsetningen er at særavgiftene har dokumentert effekt i forhold til folkehelse, miljø eller andre samfunnsmessige målsetninger.

Brubakk mener at partiene ikke forstår at det er de samlede, høye norske avgiftene som driver grensehandelen

Utviklingen er ute av kontroll
– Utviklingen er i ferd med å komme ut av kontroll, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen. 

– Etter avgiftsøkningen for brus og søtsaker 1. januar i år, har grense- og netthandel akselerert, nettopp for de produktene regjeringen ønsker vil skal konsumere mindre av. Både brus-, godteri- og alkoholkonsumet ser ut til å øke på grunn av grensehandelen.

I revidert budsjett foreslår regjeringen at en differensiering av sukkeravgiften utredes. – Hvis det legges opp til at sukkerholdig brus blir vesentlig dyrere, kan det sette enda mer fart i grensehandelen, sier Nome.

 

 

Les mer

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x

Siste nytt

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Ace og Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

22. januar ble organisasjonen Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) lansert. Den er dannet gjennom sammenslåingen av ACE (The Alliance for Beverage Cartons and the Environment) og EXTR:ACT, to europeiske organisasjoner som har jobbet for å fremme drikkekartonger som en bærekraftig emballasjeløsning og for å støtte industriens arbeid for å sikre at de blir samlet inn og resirkulert.
Vatskekartong

Lidl i Storbritannia fjerner designelementer som tiltaler barn

I Storbritannia har Lidl besluttet å fjerne alle designelementer som tiltaler barn på emballasjen til de minst sunne produktene av eget merke. Den skal være klar til midten av året og vil hjelpe foreldre å handle sunnere til barna sine.
LIDLx

Ishidas Europes nøkkelrolle i Maple Leafs kjempestore kyllingfabrikk

I samarbeid med Maple Leaf Foods, en av Canadas ledende kjøtt- og fjærfeprodusenter, har Ishida Europe spilt en nøkkelrolle i etableringen av Maple Leaf Foods sin nylig åpnede kyllingfabrikk i London, Ontario. Det er en stor investering verdt 772 millioner C$.
Ishida-Maple-Leaf-3x