Økt kunnskap gir mer positivitet til emballasje

PUBLISERT: 14 oktober 2018
OPPDATERT: 26 januar


En dansk undersøkelse viser at forbrukernes holdning til emballasje endres med økt kunnskap. De fleste blir overrasket over at emballasje reduserer matsvinn.

Teknologisk Institut i Danmark har gjort en forbrukerundersøkelse for å finne ut om forbrukerne er like negative til plast og emballasje om de får informasjon om hvor viktig emballasjen er for å opprettholde kvalitet og trygghet på matvarer.

Overraskede forbrukere
Undersøkelsen viste blant annet at ganske få forbrukere er klar over at det er dokumentert at emballasje reduserer matsvinn. Den viser også tydelig at mer informasjon om emballasjens funksjon gir positiv påvirkning på forbrukernes holdninger til emballasje.

FNs mat- og landbruksorganisasjon har beregnet at emballasjens gjennomsnittlige andel av miljøpåvirkningen fra et matprodukt er 4 prosent. 80 prosent kommer fra produksjon og bearbeiding, mens transport utgjør cirka 15 prosent.

Formålet med forbrukerundersøkelsen var å avdekke hvordan faktaopplysninger påvirker holdningene.

Debatt om bærekfraftig framtid
Det ble også gjennomført en debatt der 100 forbrukere med interesse for en bærekraftig framtid møtte opp.

Her ble det holdt flere innlegg om plast som matemballasje der framtidens emballasjematerialer og gjenbruk av materialer ble diskutert. Mot slutten ble deltakerne bedt om å stemme over om plastemballasje vil bli brukt om matemballasje om 10 år. 98 av 100 svarte ja.

– Også her viser det seg at opplysning, informasjon og viten kan overbevise den mest kritiske forbrukeren om at matemballasje, og i særdeleshet plast, er nødvendig for å opprettholde kvalitet, sikkerhet og redusert matsvinn, konkluderer Katarina Kjeldgaard-Nielsen og Søren R. Østergaard i en artikkel i Medlemsnytt.

 

 

Siste nytt

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot

Les mer

De nominerte til Plastløfteprisene 2025

11 bedrifter er nominert til Grønt Punkt Norge sine prestisjefylte Plastløftepriser.
I 2024 har til sammen 94 virksomheter gjennomført Plastløftet, og 9.april skal 11 av disse konkurrere om de fire Plastløfteprisene. Prisene deles ut i kategoriene: "Økt bruk av gjenvunnet plast", "Reduksjon av unødvendig plast", "Design for gjenvinning" og "Holdbarhet".
finalister

Ny matvareemballasje fra Plus Pack med åttifem prosent resirkulert materiale

Danske Plus Pack lanserer nå Cubus, en sirkulær og resirkulerbar matemballasjeserie som tilbyr fleksible lukkemuligheter. Den nye emballasjeserien er resirkulerbar og effektiv for kalde måltider og snacks som frukt, nøtter, salater, tapas og yoghurt.
Cubus-faelles_edit2x

Elopak blir deleier i Blue Ocean Closures

Elopak investerer nå i Blue Ocean Closures og blir partner i den svenske oppstartbedriften som produserer fiberbaserte lukkinger, korker og kapsler. Elopak får også rettighetene til å markedsføre, selge og distribuere Blue Ocean Closures sine lukkinger globalt for gavltop-emballasje.
BOC

Paul Jenkins og adventskalendere nyheter i Packnorth Award 2025

Dørene er nå åpnet for påmeldinger til Nordens største emballasjekonkurranse, Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nye kategorier og snakker med britiske ThePackHub-sjef Paul Jenkins, som er det nye internasjonale tilskuddet til juryen. Hvilke trender ser han? Og hvordan vil den nye PPWR-forskriften til EU påvirke bransjen?
Screenshot