En dansk undersøkelse viser at forbrukernes holdning til emballasje endres med økt kunnskap. De fleste blir overrasket over at emballasje reduserer matsvinn.
Teknologisk Institut i Danmark har gjort en forbrukerundersøkelse for å finne ut om forbrukerne er like negative til plast og emballasje om de får informasjon om hvor viktig emballasjen er for å opprettholde kvalitet og trygghet på matvarer.
Overraskede forbrukere
Undersøkelsen viste blant annet at ganske få forbrukere er klar over at det er dokumentert at emballasje reduserer matsvinn. Den viser også tydelig at mer informasjon om emballasjens funksjon gir positiv påvirkning på forbrukernes holdninger til emballasje.
FNs mat- og landbruksorganisasjon har beregnet at emballasjens gjennomsnittlige andel av miljøpåvirkningen fra et matprodukt er 4 prosent. 80 prosent kommer fra produksjon og bearbeiding, mens transport utgjør cirka 15 prosent.
Formålet med forbrukerundersøkelsen var å avdekke hvordan faktaopplysninger påvirker holdningene.
Debatt om bærekfraftig framtid
Det ble også gjennomført en debatt der 100 forbrukere med interesse for en bærekraftig framtid møtte opp.
Her ble det holdt flere innlegg om plast som matemballasje der framtidens emballasjematerialer og gjenbruk av materialer ble diskutert. Mot slutten ble deltakerne bedt om å stemme over om plastemballasje vil bli brukt om matemballasje om 10 år. 98 av 100 svarte ja.
– Også her viser det seg at opplysning, informasjon og viten kan overbevise den mest kritiske forbrukeren om at matemballasje, og i særdeleshet plast, er nødvendig for å opprettholde kvalitet, sikkerhet og redusert matsvinn, konkluderer Katarina Kjeldgaard-Nielsen og Søren R. Østergaard i en artikkel i Medlemsnytt.