Den amerikanske glassgiganten Owen-Illionois (O-I) har lansert en global designbok om glassemballasje for å inspirere til nye emballasjeideer.
Boken er ment for merkevareeiere og designere som er på jakt etter nye og spennende emballasjeløsninger for mat og drikke.
– Forbrukere elsker glassemballasje
– Mange undersøkelser viser at forbrukerne elsker glassemballasje, skriver selskapets direktør Andres Lopez i forordet til boken.
– Det er bare glass som kan fremkalle den spesielle følelsen når du henter en iskald ølflaske eller når kelneren åpner flasken med din favoritt-champagne.
I boken har O-! samlet over 100 spennende og innovative designløsninger for glassemballasje fra hele verden. Utvalget representerer skjønnheten, mangfoldet, merkevaredifferensieringen, fargene, fasongene og dekorvariasjonen som kan oppnås med glass, ifølge selskapet.
De legger til at «ingen andre emballasjematerialer kan matche dette».
Eksempler fra de siste fem årene
Boken viser nye flasker, bokser og andre glassemballasjer som er utviklet og designet i løpet av de siste fem årene av designteamet til O-I, enten som egne oppdrag eller i samarbeid med kundens designbyrå.
Utvalget viser bredden av selskapets designkompetanse og illustrerer hvordan forskjellige kulturnormer påvirker merkevarenes designkoder på fem kontinenter.
– Boken er ikke bare en samling vakre bilder. Den er også en fortelling om varemerker og forbrukertrender de siste årene, sier Marie-Laure Susset, markedssjef for O-I Europe.
Boken distribueres til selskapets kunder og ledende designbyråer over hele verden. Du kan søke om et eksemplar via info@o-i.com