Morrisons, som er en av de seks største dagligvarekjedene i Storbritannia, tester en aktiv filmpakketeknologi utviklet av It’s Fresh.
Den nye teknologien for plastfilm skal øke holdbarheten på fersk frukt og grønnsaker ved hjelp av aktiv emballeringsteknologi levert av selskapet «Infinite». – Emballasjen er utviklet for å redusere matsvinn i butikker, verdikjeden og hjemme, sier de.
Absorberer etylen
En aktiv absorbent trykkes direkte på eksisterende emballasje for frukt, grønnsaker eller blomster for å forlenge holdbarhet, fersket og kvalitet. Dette gjøres ved å absorbere det naturlige modningshormonet etylen.
Selskapet oppdaget at de store dagligvarekjedene bruker etylenabsorberende filtre i fruktemballasje. Etter tre år med utvikling har de laget en løsning som er mer effektiv og miljøvennlig enn metoder. Dette skyldes at metoden ikke er skadelig og kan brukes på ubehandlet frukt.
– Det er en stor debatt om matemballasje for tiden, fastslår en av gründerne i It’s Fresh, Simon Lee.
– Virkeligheten er at ferskvareprodukter trenger emballasje. Vår emballasje er hensiktsmessig, siden virkelig hjelper til med å redusere matsvinn. Den bidrar også til å redusere emballasjemengden, siden produktet varer lenger.
Vellykkede tester i flere land
Selskapet offentliggjorde nylig resultatet av de siste forsøkene, som viser at teknologien kan forlenge holdbarheten på mange ferske fruktvarer. Uavhengig tester hos Carrefour i Frankrike viste at It’s Fresh-teknologien forbedret kvalitet og holdbarhet på jordbær med nesten 50 prosent.
I Polen gikk svinnet på blåbær ned med 40 prosent over en seksukers periode, sammenlignet med blåbær uten denne metoden. I Hellas ga filteret tre dagers ekstra holdbarhet på kirsebær, samtidig som farge og fasthet ble bevart.
Tester på bananer i Australia, der de store avstandene gjør at mange partier blir avvist, viste at filteret forlenger holdbarheten med to til tre dager.