Tysklands største meierivirksomhet Müller Group har valgt RPC Superfos og RPC Bebo til å utvikle og produsere et kundetilpasset beger til et nytt smørprodukt.
De første prototypene har nå sett dagens lys hos RPC Superfos Innovation Center i Randers.
Til det nye blandingsproduktet av smør og olje har Müller Group fått RPC Superfos i Danmark til å utvikle en skreddersydd plastemballasje.
Smørproduktet er direkte smørbart fra kjøleskapet og har allerede hatt suksess på det tyske markedet. Det kundetilpassede smørbegeret har myke former, harmoniske fargekombinasjoner og er enkelt å åpne og gjenlukke, blant annet ved hjelp av en liten flik på det sprøytestøpte lokket.
Når lokket er satt riktig på, kommer den en brukervennlig klikkelyd.
Innovasjonssenteret spiller en vesentlig rolle
På sin jakt etter den optimale emballasjen brukte Müller Group de fasilitetene som RPC Superfos Innovation Center i Randers tilbyr. Også søsterselskapet RPC Bebi var med i utviklingsprosessen.
Martin Kunst, Senior Packaging Developer hos Müller Group, forteller at den ekspertisen han opplevde hos begge emballasjefirmaene har spilt en avgjørende rolle for det endelige og ytterst tilfredsstillende resultatet. Han roser dessuten utviklingsfasilitetene som har vært stilt til rådighet.
– RPC Superfos Innovation Center er sofistikert og inspirerende. Det er ganske uvanlig ha tilgang til utviklgsfordeller i dette kaliberet, sier han.
– Vi teste noen få versjoner av vår emballasje i RPC Superfos Innovation Center, og det viste seg å ære verdifullt og nyttig. Ved å kunne fremstille et lite antall emballasjer per design, kunne vi arbeide oss fram til den perfekte løsningen ved å justere emballasjen underveis i prosessen.
En løsning, to leverandører
Det er to versjoner av det nye smørproduktet. Den ene selges under varemerket Weihenstephan, og her er både begeret og lokket sprøytestøpt. Det andre er en private label-versjon, med sprøytestøpt beger og termoformet lokk.
Dette lokket produseres av RPC Bebo og har state-of-the-art dekorasjoner gjennom en patentert pre-print-teknologi, kalt Bebo Print.
– Det har vært en fornøyelse å jobbe med RPC på begge prosjektene, forteller Kunst.
– Vi har opplevd knirkefri kommunikasjon og prosjektledelse, der alle til enhvert tid har visst alt om samtlige trinn i emballasjeutviklingsprosjektet.
– Det har vært en one-stop-shop-opplevelse, selv om en av emballasjeløsningene involverer to leverandører.
På grunn av suksessen med det smørbare produktet, er Müller Group klar for en snarlig lansering på flere eksportmarkeder, deriblant i Storbritannia.